FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Håller på att deklarera mina inkomster från förra året. Allt kommer att tas under ruta 19 "inkomster som man själv ska betala egenavgifter för". Jag får då fram att jag ska betala nästan 59% i skatt på de 341900 kr jag haft i inkomster enligt den preliminära beräkningen på skatteverket.se. Blev ett par tusen i statlig skatt men det känns ändå som väldigt hög skatt det här.
Jag ringde skattenisse och han sa att det nog kunde stämma. Jag har alltid trott att man först drar arbetsgivaravgifter på ca 30% på hela beloppet, och sedan drar 30% på det som är kvar i kommunalskatt. Enligt honom skulle man dock ta både kommunal skatt och arbetsgivaravgifter på hela beloppet. Kan det verkligen stämma? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du drar inte kommunalskatt på hela beloppet nej, arbetsgivaravgift ingår inte i din lön.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Mmm tänkte väl det.. Otrolig inkompetens från skattenissens sida. Helt otroligt.
Men då återstår frågan varför skatten blir så hög.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har du tjänat de pengarna som egen företagare så stämmer nog skattesatsen (F- eller FA-skatt).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är cirka 60% av vinsten som försvinner i skatt om du har enskild firma.
Som exempelvis AB med 342 000 kr skulle du ha betalat arbetsgivaravgift om 32% vilket innebär att du har kvar (342 000/1,32)=ca 259 000 kr till bruttolön. Av dessa försvinner cirka 30-32% i skatt: 0,68*259 000 kr = ca 176 000 kr. Du får alltså ut ungefär 176/342 = 51% av pengarna som löntagare i ett AB.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
det ska ju motsvara, men jag är långt ifrån någon expert på ämnet
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Enl den redovisningsfirma som sköter mitt, så är det lite över 50% som går bort i skatt + avg, efter avdrag.. det är över 50 men inte 60%. Enl vad jag har lärt mig (är ekonom, dock inte praktiserande) så ska det inte vara skillnad mellan bolagsformerna dvs, exmepelvis AB och EF, om avdrag etc gör på rätt vis.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag börjar fundera på om det inte är fel på skatteverkets preliminära skatteuträkning.. Jag får nämligen lika mycket i statlig inkomstskatt oavsett om jag redovisar pengarna i ruta tre (vanlig inkomst av tjänst) eller ruta 19 (Inkomster du själv ska betala egenavgifter för).
Det kan ju absolut inte stämma, eller hur? Antar att det är lika bra att fylla i och skicka in och sen hoppas att den preliminära skatten är för hög.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|