Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

betald per blogginlägg?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-30, 23:08 #1
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Finns det inget motsvarande system för svenskar?
om inte kan det ju vara dags att någon här tar tag i det, *Blink*

ja sidan jag pratar om är alltså http://payperpost.com/ som betalar ganska bra med $/inlägg (sen om man får pengarna är ju såklart en annan sak), men dom har ett system där dom tittar på antal reviews man gjort, samt pagerank och alexarank, för att avgöra vilka som är "kvalificerad" för att få skriva om deras produkt.

tycker det hela var mycket intressant, skulle vara skitskoj att se det här på den svenska marknaden.

ni kan ju regga or och spana runt lite, såg tex nått offer där man fick över 120$ för ett blogginlägg, men tror man behövde ha PR7+ och alexa rank på <99.999. men ändå, fanns ju flera för runt 10-30$ där det räcker med pr3.

vad tycker ni? bu eller bä?

Edit: en blogg promotion gav tom över 500$, inte illa.. måste jag säga.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-30, 23:55 #2
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
verkar vara en skitbra idé... faktiskt
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-31, 00:50 #3
logicfive logicfive är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
logicfive logicfive är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Reviewme.com är en liknande site, har för mig det finns ett gäng svenska bloggar med där också.
logicfive är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-31, 02:35 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by logicfive@Mar 31 2007, 00:50
Reviewme.com är en liknande site, har för mig det finns ett gäng svenska bloggar med där också.
Det ser inte ut som att man kan sortera bloggarna efter språk, eller är det bara jag som är blind?
I övirgt så verkar själva konceptet mycket lovande. Jag skulle absolut kunna tänka mig att betala för recensioner i välbesökta bloggar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-31, 07:16 #5
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Jag anar/antar att fenoment kanske kommer minska blogglänkarnas betydelse i Google och andra sökmotorer framöver.

Ett system som väl egentligen bygger på nonsens/kommersiell vinning, dvs att bloggaren skriver om produkter som denne egentligen inte har någon (eller föga) betydelse för, borde väl dessutom minka dennes "trovärdighet" om detta går att ana.

Det är "intressant" att se hur kommersialiserat nätet blivit de senaste åren, även för hobbyanvändaren. Varenda liten sajt har AdSense etc. Föga förfånande iofs, vi vill väl alla göra en hacka.

Make no evil...
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-31, 11:50 #6
FredrikNass avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

hej igen!

ja jag ska ta å spana lite på dom länkar ni postar, mycket intressant ämne tycker jag som bloggare.

sen angående det Captain Thailand tar upp så ser jag mer på det såhär:

personer som bloggar om saker som deras sajts inriktning inte innehåller, dessa kommer väl att förlora sina besökare ganska omgående eftersom att det kommer mest största sannolikhet att enbart ses som reklam.. Men säg tex att man har en site om media teknik och nätet.. då anser jag att det inte alls vore skadligt att lite då och då recensera ett webbverktyg, nått mediaprogram, nån ny apparat, ett operativ eller så.

allt handlar ju om hur girig man är, men kan man hålla det i balans med sina vanliga blogginlägg, och göra sina reklam inlägg på ett sånt sätt att det inte blir för vasst i ögat för besökare så tror jag att det här verkligen kan vara nånting bra.
Men visst vissa kommer att sälja ut sig totalt och bara recensera produkter =) men då kan det ju vara ett tips att starta en blogg om recensioner

Det jag gillar med det här är ju funktionen att sortera på PR, det ger ju verkligen möjligheten att få reklam på exakt rätt ställe.. för en sida med väldigt hög PR kommer ju inte att blogga om kassettbandspelare om deras inriktning är php programmering osv.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-31, 15:12 #7
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by Novocain@Mar 31 2007, 11:50
personer som bloggar om saker som deras sajts inriktning inte innehåller, dessa kommer väl att förlora sina besökare ganska omgående eftersom att det kommer mest största sannolikhet att enbart ses som reklam.. Men säg tex att man har en site om media teknik och nätet.. då anser jag att det inte alls vore skadligt att lite då och då recensera ett webbverktyg, nått mediaprogram, nån ny apparat, ett operativ eller så.
En duktig skribent kan skriva om att tvätta strumpor samtidigt som han gör reklam för tennisbollar i samma inlägg. Det är ju det som är hela poängen reklam på bloggar, att den ska vara personlig. Men svenka bloggare har inte fattat att man ska hålla käft när man får ett erbjudande (inga affelänkar, "ett företag tog kontakt med mig.." etc) och de fattar inte hur man klämmer in reklam i ett inlägg så att det smälter in i bloggens helhet.

En bloggare som är bra på det är Linda Skugge. Vill du lära dig om hur tjänar extra pengar via bloggen så titta på henne. Vill du se vilka misstag man inte ska göra så titta på Lassbo.

Företagen i sverige har redan gått förbi såna sajter som "payperpost", de företag som har råd tar redan idag kontakt med sajter direkt utan någon mellanhand. Inom modesfären finns dessutom speciella träffar mellan företagen och bloggarna där de får "testvaror". Synd bara att brudarna inte lärt sig att använda sin bloggar ordentligt för att göra seriösa pengar, de säljer sig själv alldeles för billigt.
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017