Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Att annonsera på WN

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-28, 07:17 #1
SuperiaClothing SuperiaClothing är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2006
Nykomling

http://www.webmasternetwork.se/f17t20118.html

Jag trodde jag skrev en ganska bra och tydligt annons som skulle väcka intresse. Den har nu legat uppe ett tag och jag har noll sökande... Är det så gott om jobb i den här branschen..!? Ingen har ens frågat om mer information..!

Vad är felet med min annons? Varför söker ingen jobbet? För höga krav? Någon info som saknas?

Lite råd och tips skulle inte sitta helt fel...!

Även, vilka andra siter än WN finns det att söka frilansare på?
SuperiaClothing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 07:41 #2
BorisB BorisB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
BorisB BorisB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Originally posted by SuperiaClothing@Mar 28 2007, 07:17
http://www.webmasternetwork.se/f17t20118.html

Jag trodde jag skrev en ganska bra och tydligt annons som skulle väcka intresse. Den har nu legat uppe ett tag och jag har noll sökande... Är det så gott om jobb i den här branschen..!? Ingen har ens frågat om mer information..!

Vad är felet med min annons? Varför söker ingen jobbet? För höga krav? Någon info som saknas?

Lite råd och tips skulle inte sitta helt fel...!

Även, vilka andra siter än WN finns det att söka frilansare på?
Tycker inte att det är något fel med jobberbjudandet förutom denna punk som får mig att tappa interesset;

"Vad vi ska betala för summa för detta jobb måste du tala om och motivera för oss. Vi betalar givetvis olika beroende på vem du är och vad du gjort tidigare."

Om jag har ett seriöst företag så vill inte jag sitta och motivera varför ni ska betala mig samt att jag inte vill bli hanterad efter "vem jag är" utan för vad jag kommer att leverera till er.

Ni sätter ett krav på vad som skall levereras och innom vilken tid och derefter kommer man överens om en timm lön eller lön för hela projektet. Levererar man inte det man skulle, får man inte betalt - gör man det, så betalar ni en rimlig timmlön/projekt lön.

Det är bara på den punkten jag hakade mig upp. Utöver det så var det välbeskrivet (i stora drag) vad soma skall göras.

PS Jag har inte sovit i natt så min förklaring kan vara lite luddig
BorisB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 08:20 #3
Nykomling

Nykomling

Hej BorisB, tack för ditt inlägg!

Det kanske är lite klumpigt formulerat. Jag betalar olika beroende på hur en sökandes "CV" ser ut, precis som vilken arbetsgivare som helst. Givetvis betalar jag mer för någon med gedigen utbildning, lång erfarenhet etc. Sådant ger givetvis mig extra trygghet och det betalar jag för... Men eftersom det är samma jobb som ska utföras så pratar vi ju inte om några enorma skillnader...

Är det rättvist att erbjuda samma betalning oavsett erfarenhet? Jag tycker inte det iaf.

Iaf någon kräver en viss summa för detta jobb så måste ju denna person också ha en tanke till varför just denna summa är rimlig, eller? "Jag vill ha X tkr eftersom jag bedömmer att detta jobb kommer ta X lång tid etc". Det känns som seriösa företag kan sälja sina tjänster och motivera prissättning.
Oläst 2007-03-28, 10:46 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Du är rätt tydlig med själva projektets beskrivning men lite diffus när det gäller vem som ska göra det. vilka kompetenser behövs till vilka delar. Som jag läser annonsen är det flera olika kompetenser som efterfrågs inklusive en tonvikt på design. Det är inte säkert att tillräckligt många känner sig träffade av detta utan de väljer hellre att svara på jobbannonser/uppdrag som är mer avgränsade i riktning mot den egna kompetensen. Alternativet är att du kontaktar en byrå som förväntas ha den bredd i kompetens som du efterfrågar och som kan samordna delarna.
Sen är det extra luddigt när det gäller arvodet. Normalt är det väl ett timpris som kan variera beroende på kompetens och komplexitet i uppdraget, gånger en uppskattad eller verklig tidsåtgång som leder fram till det slutliga arvodet. Här är du luddig, vilket kan göra att någon drar öronen åt sig och kanske undrar om din egen uppskattning av vad projektets totala kostnad kommer att skilja sig för mycket från den som man själv uppskattar.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 13:36 #5
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
vad det gäller kodare och programmerare så är det bara att välja och vraka i jobb idag. Sån otrolig brist. Var på ett seminarium på AMS för ett tag sedan, bara i en liten stad som karlskrona finns 100-tals lediga jobb..

I detta fack av människor är det inte företagen som ställer krav utan de anställda... efterfrågan är större än tillgången...
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 14:05 #6
Nykomling

Nykomling

Well, i ärlighetens namn har jag ingen större koll på vad för "kompetenser" som behövs för att göra detta, så det är svårt för mig att säga. Allt för avancerat är väl inte detta jobb..?

När det gäller betalningen så blir det återigen svårt att säga, jag vet ju som sagt inte riktigt vad som krävs för att fixa detta..! Att jag vill ha en motivering tillsammans med pris är också till viss del pga. det, för jag har ingen aning om vad sånt här ska kosta och av vilka anledningar det ska kosta si och så mycket . Vad anser ni är rimligt att erbjuda?

Att jag vill att personen ska ha ett bolag, gör det mycket tror ni? Det känns ju som att sätta upp en enskild firma inte ska vara allt för avancerat iaf man är någorlunda seriös som frilansare...?

Jag har en lista med byråer jag även tänker kontakta, men jag har valt att skilja på byråer och frilansare.
Oläst 2007-03-28, 15:27 #7
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
Flitig postare

Krav på bolag är nog bra att ha.

Den "känsla" jag fick när jag läste igenom annonsen var att du/ni inte har någon riktig koll på vad det är ni behöver för att genomföra projektet. Det är osäkert om du söker en person som fixar allt, eller två personer som delar på uppgifterna (ex grafik och kodknackande). Två personer kostar trots allt dubbelt så mycket som en person.

Att bygga ett community som står startklart två månader efter första kodraden skrivits känns också aningen ambitiöst då det inte lämnar speciellt mycket utrymme för felsökning etc. Just med tanke på att ni har denna tidsram som krav skulle jag rekommendera en etablerad studio som har, i större grad än en enkel frilansare, sitt goda rykte att tänka på.

Ta inte illa upp, det är inte menat som en förolämpning, men det känns som ytterligare ett sånt där "drömmar"-projekt. Har varit på ett och annat sådant möte där uppdragsgivaren i princip vill ta över världen med sin "unika idé".

Vore dock intressant med mer information om projektet. "More is more" kan ju inte annat än väcka nyfikenheten till liv
Indigo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 20:03 #8
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Originally posted by Indigo@Mar 28 2007, 14:27
Två personer kostar trots allt dubbelt så mycket som en person.
Det där stämmer väl ändå inte riktigt. Det är väl antal mantimmar man betalar för, inte antal personer.
Chran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 21:50 #9
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Chran
Citat:
Ursprungligen postat av Indigo
Två personer kostar trots allt dubbelt så mycket som en person.
Det där stämmer väl ändå inte riktigt. Det är väl antal mantimmar man betalar för, inte antal personer.
Du har rätt. Jag skyller på att febern får min hjärnverksamhet att avta!
Indigo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017