FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Funderar över att ta in en sajt i enskilda företaget, men osäker på om jag kan/bör göra så eller ej...
Sajten har startats och drivits som ett privat projekt. I höstas insåg jag att jag behöver starta företag för att kunna fakturera osv. Jag har därför redan använt sajten i företaget under 6 månader om nu det kan ställa till problem. Hur gör jag detta lämpligast? Värderingen kan ju vara ett problem... Säg att jag drar in 100k per månad. Då skulle en någorlunda värdering kunna vara 10x100k och jag borde kunna ta in sajten som 1M eget kapital. Om allt fortsätter ungefär i samma tempo så är allt frid och fröjd, men tänk om... ..om jag efter 2 år säljer sajten för 10M. Då har företaget gjort en bra affär och skatteverket blir glada. Jag däremot har gått miste om möjligheten att ta ut "oskattade" pengar på en ganska stor del... ..om jag efter 2 år har en sajt som är värdelös och skatteverket vill veta hur den kunde värderas till 1M. Kan det bli problem som är värda att tänkas över? Kanske det bästa är att inte ta in den som tillgång i företaget utan ha den privat men utnyttja den i företaget. Kan jag då få problem efter 2 år när jag säljer den privat att staten anser det vara en del av företaget och inte privat egendom? Å andra sidan skulle jag väl ändå inte få behålla mycket vid en sån försäljning i vilket fall... ![]() Tacksam för alla tankar och idéer som hjälper mig fram till ett bra beslut ![]() (Tyvärr är siffrorna fantasier - än så länge ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En enskild firma har inget "eget kapital".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men om vi tänker att "fantasisummorna" i exemplet skulle vara verklighet vore det kanske idé att starta ett AB och därefter sälja siten till företaget? Jag har noll koll på sånt här och spekulerar bara...
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Bolaget gör vinst på 200.000:- Du tar ut 100.000:- utan att beskattas på dessa. Uttaget påverkar bara balansräkningen och således ska du fortfarande betala skatt på hela vinsten. Detta innebär att man i praktiken aldrig får ut sina 100.000 skattefritt ändå eftersom att de inte påverkar resultatet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Alltså gör det ingen skillnad på om jag tar in den i företaget eller inte
![]() Endast om jag avser ombilda till AB som det är idé egentligen då jag slipper pynta in rena pengar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hittade denna gamla tråd med viss info i ämnet:
http://www.webmasternetwork.se/f8t8300.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Naturligtvis kan en enskild firma ha eget kapital. Det finns inget som skiljer en enskild firma som följer bokförigsreglerna från någon annan bolagsform dvs tillgångar-skulder = eget kapital. Att sedan det bokförda egna kapitalet delvis skiljer sig från bokfört eget kapital i ett AB genom att alla obeskattade reserver ligger "utanför" balansräkningen är däremot något man måste tänka på om man ska ombilda till AB, inte annars. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |