Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Egen mindre serverhall

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-28, 00:00 #11
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Har WN som tidsfördriv

Tackar enormt för alla svaren och som patrikweb säger så letar jag inte efter att bygga top of the line hall då det är helt omöjligt att försvara ekonomiskt i den storleken vi är utan vi tittar på lite över medel om man säger så. Dessutom har vi lätt och enkelt inte råd med det.

Att komma undan med en halv miljon för att bygga en bra miljö för cirka två rack av servrar är ett önsketänkandet och det ser faktiskt inte helt omöjligt ut. Har inte varit med om ett strömavbrott i Malmö på många år som varat i mer än någon minut (säkert bara varit ur stan i så fall) varav t.ex. självförsörjande långtidsdrift kan sparas ner på. UPS för 15min avärjer de flesta avbrott i storstäderna tror och hoppas jag.
Vi är inte beroende av 100% uppetid, de mest kritiska delarna får det ändå finnas servrar på andra geografiska platser som backup.

I längden borde betala sig, man får en bättre närhet till sin utrustning och en större möjlighet att bygga ut. Själv springa och starta om bråkiga servrar etc.
Att det är skitkul med egen hall kan ha med det att göra också ;-) lite av en pojkdröm.

Samtidigt så börjar jag fundera på att kanske ta det sakta men säkert istället, börja med den fysiska säkerheten, en AC, en UPS, ett rack och flytta in servrarna där efterhand. Allt snack i denna tråd gör mig visare i vart fall och än en gång måste jag tacka för de erfarenheter ni delar med er av. Kunskap är makt och det finns det gott om på WN.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 00:06 #12
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by kers@Mar 27 2007, 23:39
Det är väl också en fråga om en diselgenerator och ups gör någon nytta i en vanlig kontorslokal. Går strömmen är det nog inte bara den egna lokalen som är berörd. Det är väl mycket möjligt att det inte är så mycket sprutt i linan till omvärlden
Det grävs in en dedikerad fiberlina till kontoret med ganska tuffa SLA-villkor så jag hoppas att den inte dör tillsammans med grannarnas ADSL-modem vid begränsade/lokala elavbrott ;-)
Men man har ju blivit besviken förr så...
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 00:28 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Om du nu ska bygga det riktigt blir kostnaden mycket hög direkt. Om du planerar att utöka med flera rack så måste du ta till med saker för klara av det.

Annars har du slängt ut många hundra tusen i onödan när du måste utöka till större kyla/ups/diesel.

Sedan brandklassning och säkerhetsklassning och allt sådant, även bra brandsläckningsystem blir dyrt.

Sedan en sak du inte får glömma om du kör i källare, inte bra om det blir översvämning Det skyddar upphöjt datorgolv en del fast hjälper inte om det kommer mycket vatten nere i källaren.

Vad är väggarna gjorda av? Betong med mycket vatten? Börjar det brinna utanför väggen börjas ånga vatten mot racken så är du körd igen.

Sedan måste kylan hålla rätt luftfuktighet blir det för torrt så kan det bildas statiskelektricitet och det är inte bra för servrar och för fuktigt kan det bildas lite rost till slut.

Och den gången du behöver dra in några 250A matningar så blir det en rätt fet kostnad.

Om du ska göra det riktigt så kostar det och massa saker att tänka på, missar man vissa saker så kan man ha slångt ut en förmögenhet i onödan.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-28, 11:46 #14
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Bygger man lagom bra hamnar man på en startkostnad på ca 2 000 000 (räknat på det flera ggr för kunder).

Drar man ner ner ambitionen så skulle jag säga att du bör lägga dina pengar på driftsmiljön. Har du inga krav på 100% upptid och kunderna kan ta mindre störningar så borde det gå att "snåla".

Ventilation (ink luftfuktighet), fysisk säkerhet och backup av data skulle jag prioritera. Resten kan vara lite "svajjigt"...
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017