FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Min fråga må verka aningen "naiv", men det bjuder jag väl på i så fall. Jag vill, eller snarare behöver lära mig mer om att arbeta med Dreamweaver, Fireworks och Flash. Jag gissar att många av er erfarna webbmästare suckar, men jag har helt enkelt inte hängt med i tekniken/utvecklingen inom webbdesign de senaste åren pga av tidsbrist/stor arbetsbörda inom annat. Finns det kurser (inte online, utan med lärare) som kan rekommenderas? Har Macromedia tom några egna? Annars får man väl anlita en "privatlärare". Jag har förstås googlat lite, men jag gissar att eventuella svar här ger mig mer på fötterna.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Numera Adobe som äger Macromedia och dess produkter.
Ja, det borde finnas någon Vuxenutbildning eller itkurs i detta antar jag. Jag fick gå kurs i föregångarna i dessa program när jag gick (yrkes)högskolan för 6-7 år sedan Batteri.se har annars kurser i dessa, men antar att du inte är sugen på att punga ut med 8000 + moms ?! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns ett antal komvux kurser bla så har nti skolan både kurser i flash och html (dreamweaver), vet att södertörns högskola har en flash kurs.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om du har ett brinnande intresse så lär man sig bäst själv utan lärare och du kan köra efter egen takt, alltså sitta uppe i 24 h om dygnet med cola och svettas.
![]() www. wikivid.com har jädrigt mycket videotutorials för många adobe/macromedia program, inte lika trist som att läsa. Skola i all ära men man håller sig oftast till en låg nybörjarnivå som jag inte tror du tillhör, speciellt inte om du har ett stort intresse. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är väl tyvärr ett faktum att de som jobbar som lärare på t.ex. komvux inte gör det p.g.a. att de är idealister och inte bryr sig om att de kunde tjänat betydligt bättre på att jobba som utvecklare än lärare, utan för att de inte har tillräckliga kunskaper inom ämnet.
Kanske om man betalar riktigt dyra pengar för en kurs kan man få aningen kompetenta lärare...men då är frågan om det är värt pengarna om man skall betala ur egen ficka. Då kan det vara vettigare att använda pengarna till att bekosta sitt uppehälle medans man kör på rockys metod. Det är ju knappast brist på inromation om ämnet eller folk som kan hjälpa till om man har en fråga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu skriver du ju visserligen att du vill ha en kurs med lärare, men jag vill ändå passa på att tipsa om www.gotoandlearn.com. Där kan du i en video enkelt följa med när en kille berätta och förklarar hur han bygger olika applikationer i flash och även ladda hem den färdiga källfilen att kika på.
Jag har tom lyckats lära min flickvän att skriva lite actionscript med hjälp av denna hemsida, så det är nog ett bevis på att det inte går att få till det mer enkelt och logiskt. ![]() Lycka till! EDIT: Sidan är visst halvt nere för ombyggnad just nu, den behandlar flash det glömde jag med säga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Stort tack! Jag skall absolut kolla in "videosajterna" ni tipsade om framöver. Tilläggas kan väl att jag redan jobbar (bla med webben) ca tio timmar per dag så det har inte funnit så mycket tid över för någon utbildning. Men jag tänker ta ett par veckor till kompetensutveckling som det ju brukar kallas. Om det blir en kurs eller på egen hand, eller en kombination av båda två, återstår att se. Jag bor inte heller i Sverige längre så kurser där får i så fall kombineras med semester. Jag har även hittat ett par här i Asien, skall även kolla upp dessa mer. Jag har vänner som kan det här mer eller mindre utan och innan, men jag gillar inte riktigt idén att försöka anlita vänner som lärare. Återigen tack!
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Kika på videokurser från t.ex. Lynda och Total Training!
Jag kan inte rekommendera kurser eller utbildningar. Utan försök istället ta dig tiden att lära dig det på egen hand, med hjälp av böcker och videotutorials. Sen måste jag tillägga att jag tror inte att du kommer att få så väldigt mycket i utbyte av att lära dig Dreamweaver och Fireworks (Dreamweaver särskilt, om du redan kan programmera för hand). Jag har hört att Fireworks är bra på komprimering, men det är väl ungefär det enda. Flash däremot har ju en enorm bredd, och ett enormt antal användningsområden. Måste även tillägga att jag har tittat på ändlöst många timmar av videokurser inom saker som inte riktigt intresserar mig, bara för att jag har tänkt att jag Borde lära mig det (t.ex. PHP). Och det hela har fallit platt p.g.a. jag sedan aldrig applicerat mina kunskaper i riktiga projekt. Så försök att göra det så snart du har möjlighet, även om det inte är stora övningar/projekt |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|