Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Material utan Copyright

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-02, 23:26 #11
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Mycket flitig postare
Saints avatar

Skit i att han missade sökningen. Alla kan inte söka korrekt.

Det som stör mig däremot är hur en människa kan gå igenom 12-års skolutbildning, få jobb och ändå missa grunder (och själva tanken) med upphovsrättslagen
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-03, 09:15 #12
pelrik pelrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Medlem

Citat:
Originally posted by Saint@Apr 2 2007, 23:26
Det som stör mig däremot är hur en människa kan gå igenom 12-års skolutbildning, få jobb och ändå missa grunder (och själva tanken) med upphovsrättslagen
Ja, det är en otroligt befogad fråga. Till på köpet gick jag gymnasie med it-inriktning =) Som jag sa tidigare var det nog "lite" impulsivt av mig att posta denna tråd, som nu har utvecklats till någon slags konstig diskution om vad som bör postas och inte..

Nu när du säger det så minns jag ju att vi gick igenom just copyright på gymnasiet.
Men hur mycket minns du av din gymnasietid?
I mitt fall bestod den sk. it-utbildningen av inkompetenta lärare och föråldrade datorer. All "It" jag lärt mig har jag lärt mig på andra håll, tyvär. Är det bara mitt gymnasie som hade så dåligt med lärare?

Och Westman, jag förstår dig till fullo. Jag hade nog också stört mig något i din sits; massa idioter som inte ens kan söka efter det de vill ha reda på!
pelrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-03, 11:29 #13
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av pelrik
Citat:
Ursprungligen postat av Saint
Ja, det är en otroligt befogad fråga. Till på köpet gick jag gymnasie med it-inriktning =) Som jag sa tidigare var det nog lite impulsivt av mig att posta denna tråd, som nu har utvecklats till någon slags konstig diskution om vad som bör postas och inte..
Nu när du säger det så minns jag ju att vi gick igenom just copyright på gymnasiet.
Men hur mycket minns du av din gymnasietid?
I mitt fall bestod den sk. it-utbildningen av inkompetenta lärare och föråldrade datorer. All It jag lärt mig har jag lärt mig på andra håll, tyvär. Är det bara mitt gymnasie som hade så dåligt med lärare?
Och Westman, jag förstår dig till fullo. Jag hade nog också stört mig något i din sits; massa idioter som inte ens kan söka efter det de vill ha reda på
Jag läste internet etc på gymnasiet med.. det var snarare jag som lärde lärarna än dom mig.. min lärare i pascal ville t.om använda mina kodsnuttar i hans lektioner för kommande kurser (det var textboks exempel som jag byggde om lite)

Så jo jag förstår om saker missats på gymnasiet
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-03, 13:16 #14
Saints avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Saints avatar

Jösses. Info om upphovsrätt får man ju redan vid första uppsats man skriver, det är då läraren går igenom om att man inte får sno texter i sin helhet eller använda andras bilder till sina uppsatser (foto från nätet/böcker). Du måste haft kassa lärare redan från lågstadiet ;-)

Undrar egentligen hur många det faktiskt rör sig om som inte är medvetna om upphovsrätten. Otroligt nog så har jag påträffat såna omedvetna människor endast här på WN... Pelriks fråga är, som nämnt, ganska vanlig på olika "webbmasterforum".
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-03, 13:21 #15
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Nu är det inte bara i skolan som frågan om upphovsrätt förekommer. Den finns närvarande i bla debatten om fildelning för att bara nämna ett ställe till.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-03, 13:36 #16
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Saint
Jösses. Info om upphovsrätt får man ju redan vid första uppsats man skriver, det är då läraren går igenom om att man inte får sno texter i sin helhet eller använda andras bilder till sina uppsatser (foto från nätet/böcker). Du måste haft kassa lärare redan från lågstadiet ;-)
Undrar egentligen hur många det faktiskt rör sig om som inte är medvetna om upphovsrätten. Otroligt nog så har jag påträffat såna omedvetna människor endast här på WN... Pelriks fråga är, som nämnt, ganska vanlig på olika webbmasterforum.

Det är klart att man har fått lära sig att inte sno andras material. Men jag tycker att det borde finnas bilder som skapats just för syftet att de ska få själas?

Citat:
Ursprungligen postat av Per
På första frågan är svaret nej - ingen skillnad enligt svensk upphovsrättslagstiftning.
På andra frågan kan www.istockphoto.com www.sxc.hu var bra startpunkter. Den första är billig och den andra gratis. Utbudet är stort på båda, och kvalitén är ibland förvånansvärt bra, även om det kanske inte är GettyImages..
just det, det finns ju. =)

Och ja, jag har nog haft kassa lärare ända sedan lågstadiet, för jag har också alltid upplevt att man själv ofta har större koll än lärarna på många saker. Särskilt IT-lärare. Det ända de kan är att dela ut böcker som ALLA måste gå efter, och varför? för att de inte kan undervisa i något de inte kan själva!
Oläst 2007-04-03, 14:52 #17
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Citat:
Originally posted by -Saint@Apr 3 2007, 13:16
Undrar egentligen hur många det faktiskt rör sig om som inte är medvetna om upphovsrätten. Otroligt nog så har jag påträffat såna omedvetna människor endast här på WN... Pelriks fråga är, som nämnt, ganska vanlig på olika webbmasterforum.

Det är klart att man har fått lära sig att inte sno andras material. Men jag tycker att det borde finnas bilder som skapats just för syftet att de ska få själas?

Citat:
Ursprungligen postat av Per
På första frågan är svaret nej - ingen skillnad enligt svensk upphovsrättslagstiftning.
På andra frågan kan www.istockphoto.com www.sxc.hu var bra startpunkter. Den första är billig och den andra gratis. Utbudet är stort på båda, och kvalitén är ibland förvånansvärt bra, även om det kanske inte är GettyImages..
just det, det finns ju. =)
Likväl så får bilderna inte "stjälas". Bilderna är tillåtna att användas inom de ramar som anges (det finns en del olika avtal) och rätten till bilderna får man alltså inte.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-03, 16:07 #18
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Westman@Apr 3 2007, 14:52
Likväl så får bilderna inte "stjälas". Bilderna är tillåtna att användas inom de ramar som anges (det finns en del olika avtal) och rätten till bilderna får man alltså inte.
Aha! då kan man tycka att det skulle finnas helt rättighetsbefriade bilder som endast är skapade i syfte att användas av den som vill, antingen för privat eller kommersiellt syfte ? eller?
Oläst 2007-04-03, 16:42 #19
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Likväl så får bilderna inte stjälas. Bilderna är tillåtna att användas inom de ramar som anges (det finns en del olika avtal) och rätten till bilderna får man alltså inte.
Aha då kan man tycka att det skulle finnas helt rättighetsbefriade bilder som endast är skapade i syfte att användas av den som vill, antingen för privat eller kommersiellt syfte ? eller?
ja det finns sådana bilder
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-03, 17:08 #20
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Inte helt rättighetsbefriade.. man kan bara säga av sig delar av fotorätten...
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017