Jo, jag läste om Googles nya patent för ranking av bloggar i Google bloggsök hos
http://webbsnack.wordpress.com/2007/...gles-bloggsok/. Så vitt jag vet så är det inte riktigt känt hur Google rankar vanliga webb-sökresultat. Men om man läser deras nya patent så får man lite insikt i hur de tänker och vad man bör tänka på.
Här är "faktorerna" som har betydelse:
Citat:
Positiva faktorer
* länkar från blogrolls (särskilt från bloggrolls av hög kvalité)
* länkar från andra källor (mail, chattar)
* använder taggar för kategorisera ett inlägg
* PageRank
* antalet som prenmererar på bloggens flöde
* antalet klick i sökresultatet
Negativa faktorer
* inlägget skapades vid en suspekt tidpunkt (exempelvis exakt 1 timme efter föregående inlägg)
* flödet har annorlunda innehåll än bloggen
* mängden upprepat innehåll
* antalet ord/meningar som förkommer ofta i spambloggar
* inläggen har samma antal ord
* länkar till en enda webbsida
* har många annonser
* placeringen av annonser
|
Detta gäller alltså bloggsök. Men en del av ovanstående kan även tillämpas på annat än bloggar. Exempelvis det här med hur många annonser man har och hur man placerar dem. Jag hade ingen aning om att Google la in någon betydelse av detta. Men så är det uppenbarligen.