FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har reggat in en domän med anledning av att jag har för avsikt att ska en tjänst under domänens namn.
Nu har jag fått ett email från ett företag som skulle regga in namnet men upptäckte att jag har reggat det. De vill nu köpa domänen av mig. Frågan är vad jag eventuellt ska begära betalt om jag ska avstå från den tjänst jag har tänt att skapa. Säg att jag uppskattar att den tjänst jag vill skapa kommer att ge mig inkomster på 0,5 miljoner per år. Är det någon som har någon idé om hur en kalkyl skulle kunna se ut i ett sådant här fall? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hur mycket skulle du tjäna på en likadan tjänst under ett annat domännamn?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Fel. Du ska inte bara räkna på vad det kostar dig extra att avstå domännnamnet, utan också vad det är värt för kunden att äga det, alltså hans extrakostnader för att inte äga namnet. Lite svårt att veta exakt, men du kan ju gissa. Det högsta av de två sätten att värdera blir ditt bud. Detta förutsatt att det inte är någon tvistlösning som kan bli aktuell.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Är det en konkurrerande verksamhet??
//Editerade stavfel |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Det beror ju lite på tycker jag.
Om det du säljer är kameror, och domännamnet är kameror.se så tycker jag att det är värt att behålla det oavsett. Men om din verksamhet är flash-spel och domännamnet är zapoo.com tycker jag likagärna du kan byta till något annat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om jag var köparen så skull jag strunta i vad du påstår att du kommer ha för intäkter på det namnet. Tror faktiskt inte att namnet är så tongivande (kanske dumt att säga så utan att veta vad det är för projekt/namn) men det känns som att sannorlikheten för att det skall vara största faktorn är alldeles för liten.
Som köpare är det viktigare med varför man anser sig ha ett värde i domänen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|