FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kan någon med insikt i flygande förklara för mig vad poängen med att stoppa vätska i en platspåse har med flygsäkerhet att göra???
Jag reste igår från Odessa, via Riga till Stockholm. Odessa ligger i Ukraina och omfattas inte av denna regel. Jag hade saker jag inte visste i handbagaget. En parfym, en handcreme modell mindre. Dessutom en halv liter vatten i flaska. Väl i Riga får man gå igenom kontroll igen. Där hittades parfymen och handcremen. Vattnet vick jag inte ta med mig. Jag drack på plats upp vattnet... Men sen --- man vandrar rakt in i tax-free shoppen!!! Där finns både vatten och vodka på flaska... Det finns inget som hindrar att man köper vatten -- eller annan vätska med för den delen -- på tax-free och tar med sig i handbagaget på flyget. Samma gäller i Stockholm, faktiskt. Man går från säkerhetskontrollen rakt in i tax-free. (som iofs var stängd när jag flög från Sverige, men det är ointressant...) Vad är syftet med att bara ha med sig 200 ml. vätska i säkerhetskontrollen!? På vilket sätt blir flygningen säkrare med detta...!? |
||
![]() |
![]() |
|
|