Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ersättning från Posten?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-26, 09:15 #1
Nimoores avatar
Nimoore Nimoore är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Medlem
Nimoores avatar

Tur man skickar rekommenderat!

Efter att ha förlorat ett antal försändelser som skickats som brev under 2006 så känns det i alla fall jäkligt skönt att ha svart och vitt på att det i det här fallet helt och hållet är Posten som slarvat.

Har precis fått en vara i retur som skulle nått mottageren i december. Eftersom de flesta varor vi skickar har ett värde på ca 1000 kr så skickar vi nästan uteslutande med postens rek.
Nu har det visat sig vara tursamt att man gjort detta. Försändelsen har varit på villovägar och inte nått mottagaren förrän i förra veckan, naturligtvis vägrar denne att mottaga försändelsen då den innehåller en vara som i sin tur har blivit ett inkasso ärende. Ja utan vår vetskap för vi säljer våra fakturor till tredje part.

Posten har redan tagit på sig ansvaret och vill ha en ett skadeståndskrav från oss och nu ställer jag mig frågan vad som är skäligt?
Vi har kontaktat företaget som sköter faktureringen och de har inget ersättningskrav mot oss för inkassoärendet.
Vilket vi i sådant fall hade tagit med i kravet mot Posten
Varan i sig kostar i det här fallet strax under 1000 kr och våra kostnader hamnar på ca 180 kr för faktureringsarvode, frakt och emballage (ingen hanteringskostnad inräknad)

Bör man lägga skadeståndskravet där, nu diskuterar vi detta över morgonkaffet och min kollega anser att det här är en förlorad affär pga postens slarv så dom skall även ersätta detta.

Någon som varit med om detta eller har en åsikt?
Nimoore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-26, 11:01 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
Jag skulle utställa ett krav på den faktiska kostnad man haft.
Dvs ditt faktureringsarvode, kostnad för arbetsåtgång för att sätta ihop en likadan order till kund plus emballage och frakt.

Allt det som överstiger det som är över en order som gått som det skulle, om man ser till Postens åtagande.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-26, 11:13 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Glöm inte "vinsten" på försäljningen som gick om intet.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-26, 12:09 #4
Nimoores avatar
Medlem

Medlem
Nimoores avatar

Ja det lutar nog åt det blir något åt det hållet. Min kollega har en poäng där precis som ni påpekar. Det går ju en del tid för att ordna upp saker som makulering av inkasso ärendet och en del ringande hit och dit. Brev till kund osv.
Oläst 2007-02-26, 13:24 #5
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Flitig postare
Tezs avatar

Jag hade nyligen ett ärende hos posten av liknande art. En kund beställde för ovanligt mycket pengar. Efter ett tag kom en ovanligt stor betällning till från samma kund. Jag blev misstänksam och kontaktade Kreditor som sa att allt verkade ok. Jag frågade posten hur jag skulle skicka för att säkerställa mig om att mottagaren helt säkert skulle behöva legitimera sig, och att jag skulle få bevis för vem som hade hämtat ut försändelsen. Det blev rek med tillägget mottagningbevis. Detta skulle vara helt stensäkert. Mitt resonemang var att beställaren inte skulle vilja registrera sin legitimation om det var något skumt, och att OM det ändå blev så skulle jag ha säkra uppgifter om vem som hämtat ut.

Efter ett tag blev jag kontaktad av Kreditor som sa att det gällde bedrägeri och att beställaren hade bestridit fakturan. Kontaktade posten och frågade om min försändelse samt vad som hänt med mottagningsbeviset. Det visade sig att det hämtats ut UTAN leg lik förb*** trots alla garantier att rek absolut aldrig lämnades ut utan leg. och det enda jag fick var en kopia på avin med en krummelutt på. Vad som hänt med mottagningsbeviset visste ingen.

Ringde posten som sa att jag då fick anmäla försändelsen som förlorad och att rek omfattade en försäkring upp till ett visst belopp. Fick sen ett brev från Posten där det stod att min försändelse inte var förlorad eftersom den lämnats ut, och att de därför inte kunde ersätta mig. AAAAHHHRGGG!!! Gissa om jag var arg!!??
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-26, 13:34 #6
Amos Amos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Amos Amos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Som kund till er hade jag uppfattat det som en fin gest om man fick en liten ersättning/kompensation för att man fått inkasso efter sig. Ingen tycker om det och ert företag kommer uppfattas som mycket rakryggat om kunden får en liten ursäkt.

Behöver inte vara mycket, mest symboliken det handlar om.
Amos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-26, 13:51 #7
Supermoderator

Supermoderator

Informera kunden om vad som hänt och utlova rabatt vid ny beställning. Att skicka något symboliskt blir gärna fel om det känns lite för snålt - då är det bättre att låta bli.

Har du inte kvitto på att du betalat för mottagningsbevis? Jag antar att det hela är polisanmält? Skicka ett krav till posten på varuvärdet.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-26, 13:54 #8
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Originally posted by Tez@Feb 26 2007, 14:24
Efter ett tag blev jag kontaktad av Kreditor som sa att det gällde bedrägeri och att beställaren hade bestridit fakturan.
Kreditor har väl köpt fakturan och tagit på sig risken, du borde alltså få dina pengar i alla fall?
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-26, 14:10 #9
Nimoores avatar
Medlem

Medlem
Nimoores avatar

Kalasbra tips med rabatt till kunden! Det skall jag naturligtvis ordna.
Självklart så har avsikten hela tiden varit att kontakta kunden, vi har helt enkelt inte känt till problemet förrän varan kom i retur förra veckan drygt 2,5 månader efter vår leverans.
Oläst 2007-02-28, 03:43 #10
Tezs avatar
Flitig postare

Flitig postare
Tezs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Unispel
Citat:
Ursprungligen postat av Tez
Efter ett tag blev jag kontaktad av Kreditor som sa att det gällde bedrägeri och att beställaren hade bestridit fakturan.

Kreditor har väl köpt fakturan och tagit på sig risken, du borde alltså få dina pengar i alla fall?
Avtalsmässigt tar kreditor risken upp till 1500kr. Detta tolkade jag (och alla andra) som att jag tog risken själv för belopp utöver detta. Men Kreditors tolkning är som jag nu i efterhand förstår att de tar risken för fakturor som understiger beloppet. Alltså att eftersom en av fakturorna var på 1574kr så får jag stå för alltihop själv. Det var beskedet jag fick efteråt. Min tolkning är då att jag förlorar 74kr, men Kreditors tolkning är att jag förlorar allt.

Det har gått snart en månad sedan detta besked, och ännu har de inte krävt pengarna tillbaka. Så vi får se nästa gång det kommer en faktura. Jag kommer bestrida isåfall- garanterat! Annars hade jag ju gett kunden 74 kr i rabatt så fakturan hamnade på 1499.

Ska i vilket fall som helst avsluta samarbetet med dem nu denna vecka. Inget ont om Kreditor annars - i övrigt har det fungerat bra tycker jag. Förutom i några konstiga fall, men det får bli en annan tråd. Har ju inget med Posten att göra.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017