FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag jobbar på ett företag idag som har sju anställda. Idag använder de ett mailkonto gemensamt genom pop-anslutning. När en person kollar mailen, och det har kommit in något nytt mail, så skriver personen ut mailet och ger det till den som ska ha det. Ev. bilagor sparas på det lokala nätverket. Krångligt värre! Meningen är att alla ska få varsin mailadress, istället för att ha en gemensam. Men innan det är fixat (vilket kan ta ett ta...) så borde det väll vara bättre att köra IMAP och låta mailen ligga kvar på servern? Hur fungerar det med IMAP om det är flera stycken inne på kontot samtidigt? Kan det bli komplikationer om man skickar mail samtidigt o.s.v.? Någon som har testat detta? Mvh Jonatan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Fungerar utan problem, använder det på flera ställen.
Tänk på att när du läser mailet på en dator så blir det markerat som läst på de andra med. (och flaggat, markerat som svarat/vidarebefodrat etc likaså) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det fungerar utmärkt. Där jag jobbade innan hade supporten ett IMAP-konto med varsin mapp för sin egna mail. Så de hade även egna mailadresser och då lades mailet i deras mapp direkt. Och om man fick ett mail som skulle till någon annan så flyttade man bara in mailet i deras mapp. Och när de svarade på ett mail så svarade de med sin mailadress så om det kom svar på det mailet så gick mailet till den som svarat på mailet. Eftersom de alla använde samma konto så om någon var sjuk så kunde de andra kolla i hans mapp om det vara något som behövdes svara på.
Ett litet tips om flera svarar på mailen samtidigt är att man flyttar ut de mailen man tänker svara på från inboxen till en egen mapp och sen svarar på dem från där. Om någon skulle flytta samma mail samtidigt så händer inget förrutom att den flyttade dem sist inte flyttar några mail eftersom de han försöker flytta inte längre finns. Då slipper man problemet att flera svarar på samma mail. För det kan ta ett litet tag från att man svarat på ett mail till det markeras på alla andras burkar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för de snabba svaren! Låter ju som att det funkar bra, så jag kör på det!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Medelåldern bland de som arbetar här är ~45, så att införa någonting nytt är inte så jättepoppis. Men ska som sagt kolla in det. För den som ev. är intresserad: För att flytta mail från Outlook Express(pop3) till ett nytt IMAP konto gjorde jag såhär: Installerade Thunderbird och konfigurerade det nya mailkontot. Valde sedan Import och sedan från Outlook Express. Då lägger sig alla mail under lokala mappar, och därifrån är det bara att kopiera över dem till det nya kontot. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|