Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Metodik för php-programmering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-07, 22:59 #11
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Jag använder Zend Studio. En mycket behändig programvara.
Gammal 2007-02-08, 00:44 #12
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar

Jag ansluter med WINSCP3(scp/sftp) mot servern och öppnar php/css/html i UltraEdit genom winscp. Så när jag sparar så sparar den automatiskt på servern. Funkar smidigt för mig och mina andamål. Har sneglat lite mot zend studio det senaste men inte vågat ännu (är lite allergisk mot autocomplete trorjag ).

Metodiken jag använder mig av är att bryta ner problem med UML i klasser och funktioner (class-, use case diagram, och de diagram jag känner att jag behöver för just denna uppgiften) (UMLar på ett papper på skrivbordet). Visst det kanske känns dumt att sitta med uml ivissa fall men ofta är det ovärdeligt för mig. Delvis för att jag får mindre stycken kod att skriva delvis för att det är lättare att få en överblick. Vilket ger mig mindre att hålla i huvudet och jag kan fokusera på ett steg i taget utan att vara orolig att andra delar av koden.
Sen är det otroligt smidigt med uml för att med andra kommunicera uppbygganden/motivera etc.

Databaserna jag skapar måste alltid följa 3NF och det borde alla sträva efter. Det är lätt att rita upp på papper för att kommunicera och kommaihåg för sig själv.

För mig är det som fungerar som ni kanske listat ut att försöka hålla så lite som möjligt i huvudet men ändå ha informationen om det lättåtkomligt.

Ett skrivbord som är rensat på saker jag inte håller på med just nu är ett måste för mig med, och dom sakerna jag håller på med just nu får absolut inte ligga rörigt utan måste vara lättåtkomliga.

ot:
martine jag håller inte alls med dig! Är man en programmerare så klarar man sig LÄNGE LÄNGE med php.nets dokumentation (det ända som man får tänka extra på är säkerheten precis som du säger, men det finns det dokumenterat på php.net det med)! Visst det finns fördelar med att läsa en bok men det beror på vilken bakgrund och vilket syfte du har med det som skall utvecklas.
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2007-02-08, 09:07 #13
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar

Jag har två stycken skärmar (köpte nya 22" LCD till mig själv i julklapp).
Jag ahr Firefox på den vänstra skärmen och SSH (Secure CRT) på den högra, orsaken till att jag användr secure CRT är för att jag gillar att den har tabbar så jag kan ha 4-5 SSH connections öppna mot servern och arbeta i flera olika filer samtidigt.

Jag skriver koden i SSH, trycker F5 i browser och ser resultatet, modifierar i SSH och trycker F5 igen.. Jag orkar inte ladda up och ner filer hela tiden.

Jag har använt 2st skärmar sedan jag fick 2st på jobbet för 6 år sedan, numera kan jag knapt programera utan 2 skärmar.. man blir så lätt van vid det..
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2007-02-08, 09:10 #14
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Reg.datum: Nov 2005
Många bra tips här. Jag har köpt en bok (tung jävel) som jag ska börja plugga på. Som Martine säger, troligtvis är den tiden spenderad med boken väl betald efteråt. Nu resonerar jag oftast som så att det är "obetald" tid att plugga på. Men jag lurar ju mig själv...

Att arbeta mer med klasser var ett bra tips. Jag kör med väldigt lite klasser just nu och skulle nog kunna få det lite enklare på så sätt.

Arbeta direkt mot servern är ett enkelt och bra tips.

Micke: Två skärmar är nog ingen dum idé. Inte att köra stationärt heller. Idag kör jag bara på en laptop.

Nu står det säkert i min bok men...finns det inte nåt kommando i php för att få felmeddelanden etc att skrivas ut, antingen direkt på skärmen eller i en fil. Bara att få ta del av felmeddelanden skulle underlätta otroligt.

Slutligen. Jag började göra hemsidor genom att bygga ett spel i php. Ett relativt avancerat (om än fortfarande inte komplett) spel... Det har hjälpt mig otroligt mycket när jag senare har gjort lite mer content-baserade sidor.

Stort tack för alla svar!
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2007-02-10, 20:20 #15
Pransyde Pransyde är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2006
Pransyde Pransyde är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2006
Använder också ZendStudio med zends debugger installerad på en debian server.
Helt oumbärligt om man vill stega genom programmet när det kör och se alla parametrar, och på det sättet se var det går fel på en gång.
Rekommenderas varmt om man är nybörjare och vill lära sig vad som händer, och även oumbärligt när man gör avancerade lösningar.
Zend Studio har dessutom ngt som kallas profiler vilket ger dig möjliheten att köra ett skript och se hur långt tid alla funktioner tar, för att hitta flaskhalsar.
Kan lista upp en hel radda av bra funktioner,
men säger bara testa själva, ni kommer inte ångra er!

Det enda fel jag kan hitta är att miljön kan vara lite svårmanövrerad i början och att det är skrivet i java, vilket kan ge upplevelsen av att det laggar.
Pransyde är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2007-02-12, 18:40 #16
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
vpn tunnel med samba tillsammans med valfri texteditor, det fungerar bra.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2007-02-21, 12:39 #17
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Jag kan också rekommendera CakePHP varmt. Det är en liten tröskel man måste ta sig över för att komma igång,
sedan flyter kodandet på som aldrig förr.

Patek Philippe: Det finns ett par screencasts på CakePHP.org som visar bake skriptet in action,
sedan kan man ju även ta en titt i api:n om man vill veta mer.
mr_lundis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2007-02-25, 12:50 #18
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
½Q1§
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2007-02-25, 20:11 #19
Hjalle Hjalle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Hjalle Hjalle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Ungefär till vad använder ni dessa frameworks till? Är det till allt ni gör eller bara avancerade lösningar?

Vilka direkta fördelar får man av att använda dem?
Hjalle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2007-02-25, 21:17 #20
weemaster weemaster är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2007
weemaster weemaster är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2007
Kör en lokal webbserver med databas, använder en enkel texteditor med färgstöd för PHP och helt enkelt tänker först innan jag skriver koden, brukar fungerar utmärkt.
weemaster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017