FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag funderar starkt på att starta en enskild firma. För ett tag sen köpte jag en server som det kommande företagets sajter kommer att ligga på.
Om jag har förstått det rätt så får man dra av skatt på de intäkter man har tills kostnaderna är betalda. Dvs köper jag en server för 10.000 behöver jag inte skatta för de första 10.000 jag tjänar. Därför skulle det för mig vara förmånligt att köpa servern av mig själv. Jag har tänkt att starta enskild firma, och jag är osäker på om det går. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan dra av alla utgifter du har haft under den närmaste tiden innan firman startades. Tror det är ett år eller något likande. Däremot så kan du inte dra av 10000 på ett bräde utan måste dela upp det pga att nån på skatteverket tyckte vi och dem har för lite att göra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Du får bara dra av de kostnader som är omedelbart avdragsgilla.
Servern få du med andra ord inte dra av! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan köpa servern av dig själv och ta med den som inventarie, och skriva av den på 5 eller 3 år beroende på redovisningsform.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Tror det blir 3 år med tanke på att den är begagnad. Tack för alla svar!
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Så tror jag INTE du kan göra.
Om du ska kunna "dra av" något måste KVITTO finnas med säljarens organisationsnr, och så vitt jag vet kan inte företag köpa från privatpersoner på detta viset. Förrut fanns det något som kallades "fiktiv moms". Det innebar att man som privatperson kunde sälja massa prylar till sitt eget företag och lägga på en sk. fiktiv moms som företaget kunde dra av. Men denna regeln togs bort redan 1996 tror jag. Däremot kan du göra så här: Som privatperson kan du låna ut 10.000 kr till ditt företag som sedan köper en pryl (t.ex en dator/server) för dessa pengar. Företaget får dra av momsen, och när företaget tjänar sina första 10.000 kr så måste ju företaget betala sin "skuld" till privatpersonen... ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|