FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag är ju lite av en novis på det här med seo men har väl snappat upp en del under åren. Jag har dock en fundering som möjligtvis dykt upp här på forumet tidigare, men som jag i så fall missat. Det jag undrar är hur t.ex. Google ser på att man placerar en webbsida helt på svenska på en server lokaliserad utomlands, typ USA. Dom kanske struntar i det fullständigt eller har det någon som helst betydelse?
Mvh: Fredda |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tror det inte finns någon direkt svar på det här, utan det är nog mer vad du själv tycker. Som t.e.x att .se adress skulle vara en posetivare effekt än vad en .com skulle ha i sökresultaten. Vissa säger ja, vissa säger nej.
Tänk dig själv om ett halvår/år, då du ligger på 2-3 plats i dina hetaste keywords, och då ställer du dig frågan; Om jag låg på ett svenskt webbhotell, skulle jag ligga 1a nu? Jag hatar själv sånt härnt psykologiskt tänkade... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har två .se -domäner placerade på webbhotell i USA. Båda är endast på svenska och båda ligger som etta på Google.se (Ej Google.com) på domänens huvudsökord. (I ganska hård konkurrens inom aktuellt sökord).
Med stöd av detta, har jag uppfattningen att det inte spelar någon större roll. I.a.f. inte om man har angivit sidans språk o.s.v. enligt konstens regler. Google.se verkar i alla fall kunna avgöra vad som är svenskt och inte svenskt oavsett var domänen är placerad. Men som sagt... Det är nog väldigt svårt att veta exakt hur det förhåller sig. Det kan nog vara lite olika från sida till sida. /S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Min erfarenhet är blandad, i alla fall på .com adresser. Om du har servern i utlandet missar du (eller i alla fall jag gjorde) när någon söker på sidor från Sverige, men du finns med på sidor på svenska.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Serverns placering ska ha en viss betydelse, hur stor ... ?
Jag har engelska sidor på en .com adress som ligger på ett hotell i danmark och de placerar sig bättre på google.dk än google.com (när jag söker från dator i sverige). Vill man vara helt säker ska man nog placera sidor som vänder sig mot en svensk publik på en server i sverige på en .se-adress, men som sagt det kan gå precis lika bra med en server i usa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Problemet är om du får engelska inlänkar till en svenska sida med server i usa... då kan sajten plötsligt börja vikta om mot google.com istället. Så det är lite farligt det där... kör svenskt för att vara på den säkra sidan.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|