Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bokföringsystem

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-19, 23:59 #11
j3rk3rs avatar
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem
j3rk3rs avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Originally posted by wizzo@Feb 20 2007, 00:47
Papper och penna är nog roligast om du kör dubbel bokföring. Fast sen så kostade kursen mig ca 3.000 kr med böcker och allt inkl. moms. men det var en givande kurs.
Har alltid tyckt om att se och ta reda på vad som händer bakom kullisserna än att bara få saker att funka så...
PM:a mig om länk om du är intresserad.

Har läst dubbel bokföring i skolan, var bland det tråkigaste jag gjort.

EDIT: stavfel
j3rk3r är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-20, 00:38 #12
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
Flitig postare
wizzos avatar

Men du fick väl ut nåt av den tråkiga kursen i skolan? Var en kille som gick kursen samtidigt som mig som hade haft kursledaren som lärare tidigare, han hade inte lärt sig ett dugg från skoltiden när lärarn försökte lära ut dubbel bokföring
Han sade att han var för ung och naiv på den tiden....nu var han tvungen att pröjsa 3.000 spänn för att gå om samma kurs
Jag tycker manuell dubbel bokföring är superbt det ger en total överblick på allt, och det hjälper mig att snabbt hitta nyckelfaktorerna för att analysera årsredovisningar på aktiebolag (nja jag har inte gjort nåt av dessa saker än, men jag märker skillnaden nu när jag plockar upp en årsredovisning jämfört med för ett halvår sen).

Gäller bara att komma igång med nån enkel verksamhet så jag får komma in i skatteverket processen, då kanske jag kan göra ett bättre och mer intuitivt bokföringsprogram jämfört med dem gratis bokf. program som finns. Men först får jag väl vänta tills kursledaren dör då, jag kan ju inte sno hans levebröd.
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-20, 10:06 #13
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Papper och penna, var det ett skämt? Konteringsmallar, API, automatisk avstämning, momsrapporter via fil, SIE-export m m..

Vad skulle en ekonomiassistent/ansvarig göra utan alla dessa hjälpmedel, sitta begravd i dokument och drömma mardrömmar om miniräknare...
Oläst 2007-02-20, 14:28 #14
wizzos avatar
Flitig postare

Flitig postare
wizzos avatar

hmm jag kanske har myntat ihop 2 olika områden till 1 av misstag, med tanke på att jag inte har kunnat göra allt sånt här praktiskt ännu.
Men som enskild firma räcker iallafall endast papper och penna när man gör löpande bokföring. Konteringar är bara att använda en konterings stämpel och stämpla en massa på ett A4.
3x4 stämplar på ett A4 blir det och fyller i respektive debet och kredit uppgifterna.
Periodbokslutet kan du göra för hand.
Momsavstämningen kan du göra för hand. (jag kollar i mina anteckningar nu från kursen....därför dålig svenska)
Månadsrapport där man kan fylla i kvitto, konto, netto, moms, brutto har jag oxå en pappersmall på som man kan reproducera blixtsnabbt för egen smak i Excel.

Summan av kardemumman kan man dubbelbokföring för hand och är enskild näringsidkare då behöver man bara papper och penna.
Alla diverse bokförings program antingen som man måste köpa el. få gratis via open source är oftast bara nödvändigt om du har en omsättningsrörelse i samma storlek som Svenska medel och storföretag på några miljoner eller hur man nu klassar det i och med att OMX slagits ihop med andra nordiska länder.

Citat:
Konteringsmallar, API, automatisk avstämning, momsrapporter via fil, SIE-export m m..
Jag tvivlar på att man verkligen behöver program för allt sånt, även om jag inte riktigt vet vad begreppen API och SIE-export innebär. Men bara för att du sade så, då tänker jag komma tebax en vacker dag och motbevisa dig när jag fått mera kött på benen. Du har inspirerat mig till att plugga hårdare i detta ämne.

PS.
Hela bokföringsvärlden är intrasslad i sin egen byråkrati, man kan göra det mycket enklare och smidigare än vad samhället utmålar det som!
Jag skulle gissa på att man skulle kunna göra alla bokförare överflödiga inom 50 års tid över hela världen. Eller iallafall sänka deras dyra överpriser med 1000-delar, jämfört med dagens arvoden dem tar.
Oläst 2007-02-20, 14:38 #15
Sigurds avatar
Sigurd Sigurd är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Sigurd Sigurd är inte uppkopplad
Medlem
Sigurds avatar

Citat:
Originally posted by wizzo@Feb 20 2007, 15:28
...
Det handlar ju också om att underlätta och att skapa säkerhet för sig själv - Och det får man oftast genom att ha ett vettigt boföringsprogram.
Sigurd är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-20, 14:50 #16
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Skaffa en konteringsstämpel och mallar för hur dina vanligaste konteringar kommer att se ut. Be nån om hjälp så att du slipper sitta och föra in grejer fel. Detta var min räddare när allt såg som mörkast ut.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-20, 14:50 #17
wizzos avatar
Flitig postare

Flitig postare
wizzos avatar

Citat:
Det handlar ju också om att underlätta och att skapa säkerhet för sig själv - Och det får man oftast genom att ha ett vettigt boföringsprogram.
jag tycker det är säkrast när siffrorna kommer ut från min penna, datorer är häxkonster duvet
Oläst 2007-02-22, 12:23 #18
Zora Zora är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2007
Zora Zora är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2007
Citat:

Menar du då för att det är omoraliskt och olagligt, eller av någon annan anledning?
valfri tankning..emm..eh....jag menar tolkning!!!!
Zora är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-10, 22:58 #19
TommyS TommyS är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2007
TommyS TommyS är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2007
Om man ska köra "pappersmetoden", finns det några färdiga mallar att rita i då? Eller ska man beställa/köpa någon specialare? Enskild
TommyS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-11, 15:05 #20
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Vilken revisor vill sätta sig in i bunt handskriva bokföringpapper i detta årtusenedet?
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017