FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har ett antal gånger exporterat en mysql databas med innehåll och när jag importerar den så försvinner de svenska tecknen åäö ser inte så snyggt ut på den nya sidan, hur kringår man detta problem? nån som vet!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Ändra charset vid exportering. Finns ett rullist på samma sida.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag gör bup såhär (från shell):
/usr/bin/mysqldump --default-character-set=latin1 --user=myuser --password=mypw mydb > tmp/DB.dump |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hittar du inget charset vid exportering så hittar du det värdet under MySQL:s systemvariabler.
Hade samma problem med hittade tillslut att jag körde med charset=latin1. Då funkade det fint vid importeringen, bara att välja latin1 så kom alla prickar med. ![]() Mvh bruze |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag brukar köra phpmyadmin och i den finns det perfekta funktioner för export och import. Inga problem med åäö där...
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Drar upp denna gamla tråden igen.. Även jag har problem med å ä ö vid export av sql databas via phpmyadmin. Har inte tillgång lokalt till servern med mysql så ajg kan inte göra en ordentlig export. Hur kringår jag detta? Vad som händer är att å ä ö sabbas vid exporteringen.
Exempelvis blir Välkommen Välkommen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Använd genomgående utf-8 i phpAdmin, databasen och export-/import-dokumenten så har du inga problem.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Innan vi exporterar så är alla å ä ö normala i databasen.. Så fort vi exporterat blir å ä ö och några andra tecken "korrupta". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Edit: antagligen öppnar ni bara dokumentet med en editor som är omedveten om att filens innehåll är i utf-8 (är ju inte möjligt att avgöra teckenuppsättning i en sql-backup-fil). Ställ in editorn på att alltid öppna som utf-8 om obekant. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är löst nu. Vi gjorde en dump via shell på mysql... sen kastade vi in den på den nya mysql servern genom mysql's egna comandline. Funkade perfa
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|