FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Tog mig tid att samla ihop några länkar till avsnitt ur lagen som nämnts ovan: Konsumentköplagen - 36 § Tidpunkten för betalningen Köplagen - 49 § Om tidpunkten för betalningen ej följer avtalet |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack så mycket allihopa!
Nu har jag mer kött på benen och kan kontrontera henne (kunden alltså, som är ett företag, ej privatperson). Nu ska hon få sig sin avhyvling eftersom jag hållt inne den så länge ![]() Tack för er som refererade till Konsumentköplagen 36§ och Köplagen 49§. Det ska jag använda, svart på vitt, och trycka upp under hennes näsa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Köplagen i detta fall dock.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi kör alltid 10 dagar om det inte är en kund som efterfrågar annan tid, och det är sällan några problem. De som inte betalar inom 20 dagar får en påminnelse, efter det kommer hela bunten med inkassovarlse, krav etc. Det bästa är dock förlängingar, här är det sällan några problem, då har oftast kunden ett beroende och betalar dom inte så ringer man bara upp dom och hänvisar till de allmänna villkoren "har rätt att helt eller delvis begränsa tillgången till tjänst tills dess att full betalning är erlagd" Mycket bra grej att nämna, då kommer pengarna direkt.
Vi betalar ju liksom andra företag också fakturor, och vi ser inga problem när någon annan lägger tio dagar på oss, så varför skulle det vara problem för kunden. Det är bara bråkstakar och vissa större företag som ser det som ett problem, avbrott i deras vardag, människan är ju ett vanedjur som ska göra allt på samma vis som de alltid gjort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du har ett positivt kassaflöde och inte lider av att en kund ges längre kredittid än andra, kan det vara bra att inte ge kunden en avhyvling?
Om du får ett negativt kassaflöde pga en eller flera kunder, är förkortad kredittid en väg att gå. Betalar de inte fakturorna har du enligt räntelagen rätt till dröjsmålsränta (om det inte står annat i avtalet). 99% säker här, rätta mig om jag har fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Min tolkning är att man får kräva in pengarna när man vill men man får inte lägga på dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar (om det gäller b2b).
Alltså kan kunden vänta i 30 dagar och det enda man kan göra är att vänta.. Visst kan man bråka men då är risken stor att man tappar kunden. Vi kör i princip alltid med 30 dagar om vi inte själva har underleverantörer som ska ha betalt förstås. Driver man sitt företag seriöst bör det finnas kassa så man klarar en månad. Samma sak gäller ju med momsen om man använder bokföringsmetoden, då måste den betalas in samma månad man skickar fakturan och då gäller det att man har pengar över (sepciellt om kunden sen kanske dröjer 60 dagar med att betala :-).. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Angående dröjsmålsränta och räntelagen, konsultera Notisum för korrekt information.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Dessutom har jag ett positivt kassaflöde. Det som retar mig i detta ärende är att kunden alltid ska trotsa alla och i detta fallet betala när hon själv vill, dvs efter 30 dagar. Hon ska inte få leva rövare och jag slicka röv samtidigt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, och knappast blir hon en bättre människa för det.. Tvärtom hennes behov av självbevarelsedrift kommer väl bara att öka.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skulle gissa på att 70% av de fakturor jag får har 30 dagar och 30% har någon stans mellan 10 - 20 dagar. Om man inte betalt dem i tid brukar det inte dröja länge innan man får en påminnelse samt en extra avgift.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|