FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hejsan,
För ett år sedan började jag bygga en sida och fick då kontakt med en person från Holland som var mycket intresserad av den tjänst jag skulle erbjuda via sidan, jag tycker själv att min idé är bra och de jag har talat med om den tycker den är mycket intressant (vill dock ej avslöja här vad det handlar om). Jag la dock utvecklingen på is ett tag på grund av att jag dels ej längre innehar FA-skatt, var inte säker på att jag orkade dra igång ett företag igen med all bokföring och i brist av tid. Denna vecka mailade dock denna holländare mig igen och frågade om jag planerade att slutföra sajten, annars var han intresserad av att köpa all min kod. Vi mailde till och tillbaka lite och det visar sig att han driver ett företag i Holland och kan tänka sig att driva allt i Holland och sköta allt om jag bara skriver färdigt allt. Nu kommer vi till min fråga, om jag skriver sajten, äger alla domäner, och äger all kod, vilken % av vinsten från sajten borde jag kunna kräva av honom mot att han driver och sköter allt mot slutkunderna. Jag har ingen aning hur bra allt kommer att gå, har heller ingen aning om vad intäkter per månad kan tänkas bli. Finns det någon som gjort något liknande avtal tidigare? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Enklast måste vara att kräva en engångssumma. Jag tror att det kan vara svårt för
dig att kontrollera hur stor vinsten egentligen är och risken för att bli blåst finns. Villman ändå ha någon form av deal på vinsten, så kan ju bokbranschen vara en vägledning. Författaren äger ju all text (kod), men låter förlaget stå för både tryckning, utskick och reklam osv. Kan kanske inte likställas med ditt projekt men jag har för mig att ett vanligt författaarvode är 5% av försäljningen, resten äts upp av kostnader. Så du kanske ska begära % på försäljningen istället för vinsten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Antingen kan det totalt floppa eller så kan de bli en enorm framgång.. går inte att värdera.. Jag tycker detta är skitsvårt.. alla holländare är ju även mina potentiella kunder och är nog svårt att ge bort ett helt lands marknad mot enbart 5% av deras vinst. Skit svårt detta ju.. jag har aldrig sålt en sajt/idé tidigare innan jagvetat vad potentiella vinsten är.. Och chancen finns ju även att de kopierar min idé om jag vägrar att sälja. De hittade på något lustigt sätt min dev sida.. sum som jag var så arbetade jag mot nätet. Blir nog att driva allt själv vet bara inte om jagb orkar hehe ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Har du frågat om han är villig att lämna ett bud? Kanske kan vara intressant.
Du måste i så fall vara medveten om att du inte kan äta kakan och samtidigt ha den kvar ;-). Alternativet är annars att du patenterar(?) idén i Holland till att börja med och plockar ut procent baserat på "Holländarens" omsättning som då är kopplad till detta projekt. Eller skriv avtal om att du skall ha regelbundna utdrag av månadens omsättning kopplat till projektet i syfte att du skall ha koll.. Han får gott investera i mjukvara om han inte har stöd för projekt idag. Är idén så potentiell så finns säkert viljan att investera lite i det och det är absolut inget konstigt med detta "krav" i så fall. Föreslå det där norska programmet i så fall som jag brukar tipsa om - Billigt, bra och tillräckligt för projektbaserade budgetar/transaktioner.. Du hade inte tid med bokföring och att driva företag, men kan du resa till Holland regelbundet då? Bygg/skapa en bra relation till honom och gör dina oregelbundna besök så har du lite kontroll över situationen i alla fall.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Personligen hade jag inte rört ett finger till gällande programmeringen föränns en svensk (OCH ev. en holländsk) advokat hade skrivit samman och sett över ett juridiskt bindande avtal som inte går att slingra sig ur ifall det skulle bli en jättehit.
Där ska krav från BÅDAS sida stå, så det är ett avtal som både tar och ger från er båda, därmed borde även din kund vara intresserad av att upprätta ett sådant avtal där man klart och tydligt strukturerar upp vad det är som gäller för vardera part. Eventuellt kanske ni ska ha intervall, så att om vinsten understiger 500.000 så är 5% dina, men om vinsten går över så är 10% dina tex, för då finns det ju mer spelutrymme för att ge utdelning. Alternativet är givetvis att du blir delägare i firman i form av antal aktier så då gynnas du om företaget går bra, men inte om det går dåligt eller gör konkurs. Om du vill så kan du när som sälja dina aktier, eller så behåller du dom. Givetvis KRÄVS det ändå att ni har ett bra utformat avtal även då, så det är nog det första du ska titta på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tack för alla svar.
|
|||