FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() - Internet ska stavas med stort i... Kan hålla med om att stavning är viktigt men jag tycker budskapet är viktigare dvs hellre att skriva och skriva fel än att inte skriva alls. Google toolbar har rättstavning. Man borde kanske utnyttja detta oftare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Själv tycks jag vara programmerad med en strikt språkmodell. Folk tycker att jag märker ord, men jag har lätt för att börja tolka fel om jag läser lite snabbt och texten innehåller fel. Deras fel, men jag blir stämplad som surgubbe... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Google och Toolbar har rättstavning och just Google kan vara bra att använda vid fundersamheter, men jag har upptäckt att den innehåller en del felaktigheter, speciellt särskrivningar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror att största anledningen till att svenska språket börjar gå åt skogen är därför att man alldeles för lite undervisar SVENSKA på svensklektionerna. Istället ödslar man tid över att den författaren skrev det och det under den epoken. Visst, man lär sig väl lite smått av att läsa välskrivna texter, men vet man fortfarande inte hur man bygger upp meningar osv. skiter det sig till slut.
För mig känns det som att man lärde sig mer svenska under tysklektionerna eftersom man där lade fokus på själva språket och inte de som utövar det... Jag brukar inte bry mig så mycket om själva stavningen men är det någon som skriver "dom/dem" när det ska vara "de" så går jag ju nästan i taket. Det är "mig-är-dum"-stämpel på sådana personer. Hur skulle det sett ut om man skrev "them" istället för "they" i det engelska språket? "Them are"... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Håller verkligen med Spindel om att missbruket att använda DEM på alla möjliga ställen är något som är så fatalt hemskt och samtidigt en ny åkomma.
Det finns en tumregel att följa i det här fallet, så slipper ni skriva DEM överallt, och istället nyttja DE på rätt ställe och DEM på rätt ställe: DE är subjektiv och DEM är objektiv, med andra ord så motsvaras DE av VI och DEM av OSS. Vi tar ett exempel som många skulle skriva fel på: "DE tycker att hemsidan är snygg" Många skulle skriva: "DEM tycker att hemsidan är snygg" Har du svårt att välja? Testa då att sätta in VI eller OSS istället så blir det lättare för dig att avgöra, så vilken skulle du välja: "VI tycker att hemsidan är snygg" eller "OSS tycker att hemsidan är snygg" Ersätt VI/OSS med DE/DEM så ser du vilket ditt val är ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag trodde för ett ögonblick att jag var knäpp som hängde upp mig på och påpekade stavfel i stil med "diskution", "kännar" eller "konkurans".
För mig är sådana stavfel (och särskrivningar) något som ger mig lägre förtroende gentemot författaren. Du kan ha hur fel som helst men om du argumenterar emot mig och använder korrekt svenska, och ställer det emot ett skrivet argument med stavfel, är det föregående argumentet något jag lägger större tilltro inför. Redigerat: "Fel" istället för "rätt". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() 1. Internet skrivs inte ut som "internet". 2. MSN, ICQ och andra akronymer bör skrivas med versaler. 3. Förkortningen av "till exempel" ska avslutas med en punkt innan decimaltecknet. Ursäkta mig men med tanke på hur du inledde ditt inlägg kunde jag inte låta bli att driva med dig. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
På tal om särskrivningar så kan det bli ganska komiskt, här har vi en liten butik här som har en skylt där det står.
"Vid förfrågningar om våra varor, tag kontakt med vår kassa personal." Vet att det är länge sedan någon har påpekat detta, men ingen har ändrat detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kan bara kommentera att mina egna felstavningar på forum (och chattar etc) mestadels har att göra med att jag skriver inlägg snabbt, inte dubbelkollar dem, ofta skriver och läser forum mellan riktigt jobb, lite sådär snabbt och med "ena ögat" , samt att jag inte ser rättstavningen som en prioritet på dessa platser. Visserlien så skriver jag ju inte medvetet "fel" men ibland slinker det in missar på tangentbord, meningsuppbyggnadsfel, stavfel osv.
Tror det är så för de flesta, och att den text vi ser på forum är en rätt dålig barometer på svenskakunskaper in general. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|