Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
|
Den Tyska federala högsta domstolen har för första gången avgjort ett mål gällande varumärkesintrång genom användning av metataggar. Tyska domstolar på lägre nivå har kommit till olika slutsatser och frågan är däför kontroversiell i landet.
Nu aktuellt ärende hade Impuls Medienmarketing GmbH, som sysslar med försäkringstjänster online, stämt en konkurrent som använt ”impuls” bl a som metatag. Motparten och den lägre domstolen hävdade att metatag inte var varumärkesanvändning, eftersom den inte är synlig för omsättningskretsen.
Högsta domstolen slog fast att det inte har någon betydelse om den särskilda metataggen är synlig eller inte, användningen har betydelse för sökmotoreranas valprocess, och surfarna kan med hjälp av dessa hamna på en hemsida där ett visst varumärke finns i den underliggande koden. Således är tredje mans användning av någons varumärke för att styra en surfare till viss sida på nätet fråga om varumärkesintrång.
Vid två tillfällen kan dock sådan användning vara laglig: i) Om metagen används som ett led i jämförande reklam, som är tillåten, eller ii) om metagaen används i ett sammanhang där det är nödvändigt att ange ett visst varumärke knutet till vissa vara eller tjänst, t ex som reservdel.
Källa: Case Nr I ZR 183/03, World Trademark Law Report via Groth & Co
|