FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag köper dock inte ditt ocker-resonemang, du verkar glömma momsen i dina uträkningar, du har kvar 36,45 efter transaktionskostnaderna på 50kr debiterat via kreditkort - inte 46,45. I mina ögon är inte skillnaden mellan operatörerna och vilket inlösenavtal+PSP som helst speciellt speciellt stor på transaktioner under 50kr, iallafall inte så stor att den förtjänar att kallas ocker. Ang att du tycker det är fel med en procentuell avgift så går det inte att jämföra med banköverföringar, du måste förstå vilken typ av tjänst det är de erbjuder ur ett rent företagsekonomiskt perspektiv. Du kan ju jämföra det med en kombination av factoring & att du köper dig möjligheten att debitera någon annans kunder. Kolla gärna vad det kostar att hantera en faktura utan regressrätt hos valfritt factoringbolag och jämför åter igen mot övriga alternativ för att fastställa värdet av den tjänsten. Kort och gott: Risken ökar i relation till det debiterade beloppet och därav är det en procentuell avgift som krävs, precis som hos ett factoringbolag som köper en faktura för x%. Mosms är i övrigt ett bra alternativ att komma igång med, inga fasta avgifter och dem bryr sig inte om du har så lite som en transaktion i månaden. Sen tror jag å andra sidan att Marcus nyss visade att man får vad man betalar för ![]() (Mrjazz: Ang ditt inlägg: sedan början på året tar dem 20% och bakar in några minuters samtalstid i det)
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Om man ser på det som en tjänst man betalar för är det inte dyrt med 5kr. Då innebär tjänsten man betalar 5kr för att föra över pengar.
Det vore ok, om det var en fast summa, dvs att det kostade 5kr oavsett om du förde över 1 kr eller 50kr. När det är så att procentsatsen gör att 50% av intäkten går till den som bara förmedlar överföringstjänsten är det oundvikligen ocker. Det motsvarar om en bank tar 100% ränta vilket i det fallet kallas procenteri. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
(Och ränta på 100%? Vad är det för nåt märkligt ihopsnurr av dina påståenden, hur kan du ens få en kostnad omräknad baklänges till bankränta? ![]() (Du för dessutom inte bara över pengar, som t ex hos en bank. Du debiterar en användare ett belopp som ett annat företag fakturerar in åt dig. Du kan som sagt jämföra detta med en förenklad variant av factoring, och du får som sagt gärna peka på en leverantör som hanterar en faktura utan regressrätt för en mindre fast summa oavsett belopp.) Du får nog läsa på lite mer konkret kring ekonomi innan du ger dig in i sådana här diskussioner där du skjuter procentsatser och påståenden från höften..
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja, i vårt fall, om det blir aktuellt, rör det sig om microbetalningar på mellan 5kr och 50kr.
Räknar man vad man får över exl moms måste man räkna vad kunden betalar exl moms med. Annars kan man börja dra av 30% eller 50% i inkomstskatt med. Eller 40% procent i arbetsgivaravgift extra om man e så dum så man betalar det för sig själv. Det det handlar om från början är att operatörerna tar procent. De borde ta en ren samtalsavgift på en fast summa istället. Fast då kanske den skulle bli så stor att man inte kunde göra microbetalningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
OK, då
58,9% i fallet Telefix plus 50öre för svars sms exl moms = 62.5öre Det ger på 10 kr: 5.89-0.625 = 5,27 ca Jag avrundade det till ca 50% av 10 kr vilket slår fel på 20 öre. Dock har du rätt i en sak. om man tar 50 kr blir det man får behålla 28,80kr Inte exakt 50% det heller, men bra nära. 100% ränta kallas procenteri och är olagligt. Dock inte tex att ta 13% per månad i 10 månader osv. Eftersom det anses oskäligt borde 50% av summan i en överföring även det anses som oskäligt. Det som skiljer sig åt mellan våra åsikter är att du anser det vara en tjänst man betalar småpengar för att ha. Jag å andra sidan anser att det är en överföring av pengar man betalar oskälig procentandel för |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ursäkta, skulle vilja låna tråden lite..
Fungerar dessa betalSMS från utlandet? Dvs, att en t.ex Turkisk besökare/kund betalar med SMS till ett svenskt nummer? Eller kan man inte köra tvärtom kanske.. Att Svenska besökare/kunder skickar SMS till ett utländskt nummer, för att slippa den grova % som leverantörerna i Sverige tar, men det kanske inte fungerar? Nån som vet får gärna svara... Tack. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag kan informera dig om att mobiloperatörerna tar 20-25% + ev. en transaktionsavgift för ett utgående SMS. Långt ifrån de 50% du yrar om i dina beräkningar. Vilken leverantör du sen anlitar och betalar mer pengar till bryr jag mig inte om eftersom det ursprunliga inlägget skyllde operatörena för ocker.
I övrigt: Har du över huvudtaget läst mina resonemang för den procentuella avgiften? Det är precis lika idiotiskt som att du oavsett vilken vara du köper (tv, bil, brödrost, tidning osv) ska betala 20kr påslag på tillverkarens kostnad, det är ju mer skäligt eftersom det enda dem gör är att transportera varan från lager till dig oavsett vad det är för någon pryl. Det finns en variabel som heter riskkalkyl som du inte har med i dina argument. Ser du hela flödet framför dig eller har du fasnat i flödet mellan telefix -> ditt konto eller? Du är medveten om att mobiloperatörerna driver in pengarna åt dig? Dvs när betalningen görs så är ingen faktura ens utställd till personen i fråga. Det är en jäkla skillnad att ha säkrat pengarna först, som t ex virtuella plånböcker gör. I övrigt har jag ingen aning om var dina 100% bankränta kom in i bilden, låter som att du har fått för mycket sol idag... Anyway, tack för mig och trevlig valborg ![]()
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
I övrigt är svenska avgifterna generellt sett låga, i vissa länder är det vanligt med upp till 60% ![]()
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Nykomling
|
Återigen, siffrorna är från exempel Telefix.
Det är ingående sms-betalningar det handlar om. Det utgående sms:et är tilläggskostnaden. I övrigt betalar man i regel en fraktavgift när man beställer en vara, Men bara om man låter ett företag frakta hem produkten. Summan för det är alltid fast beroende på vikten vad jag vet, inte en procentsats beroende på hur mycket varan kostar. Och ja, jag har läst hela tråden. Jag startade diskussionen om telefix tom :P |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|