FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Ja finns det någon högskoleutbildning där man verkligen får bli ruskig php-nörd samt att man får ha det på papper? Och, än bättre, finns det för RubyOnRails alla redan? Någon som vet något?
Det finns ju flertalet "webbprogrammering"-utbildningar, men jag vet inte riktigt vad de innebär. Inbillar mig att man får lära sig lite av allt, och sen kanske under sista året får fördjupa sig i valfri del? Jag frågar för att jag känner att jag verkligen skulla vilja nischa mig inom ett område och - framförallt - få det på papper. MVH, Robert |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Antagligen har ingen högskola börjat jobba med ruby, brukar vara lite efter med såna saker. Starta nya kurser är ingen kul sak.
Utbildningar generellt brukar vara relativt breda, så du lär få läsa även asp.net om du väljer en utbildning. Vill du nischa dig så kan fristående kurser vara ett alternativ, men då får du ingen examen. Det bästa är antagligen att du skriver ditt examensarbete om ruby, då får du mycket tid att själv sätta dig in i ämnet och arbetsgivare brukar gilla att titta igenom praktiskt arbete. Dock så måste jag få varna dig lite om arbetsläget med en så nischad väg som php och ruby. 1 av 10 annonserade jobb är för php, och arbetsgivare generellt är nog inte så intresserade av ruby även om det är bra. Samma sak med php, även om php är bättre kör många med asp.net av gammal vana o okunskap (?). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Man får ge allt sin tid, innan jag eventuellt skulle vara klar med en utbildning så har nog ruby växt till sig ordentligt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Eftersom Rails är ett ramverk baserat på ett MVC-pattern med programmeringsspråket Ruby så hävdar jag helt spontant att en hel högskoleutbildning i Ruby on Rails bara skrapar på ytan av webbprogrammering. Det finns mer än Rails och mer än MVC-pattern för Ruby, eller vilket annat programmeringsspråk som helst för den delen.
Även om jag håller med End om att .NET är det som generar jobb (jag fick erbjudanden innan jag ens gått klart skolan, nappade dock inte eftersom jag redan lärt mig att hata .NET ![]() Intet ont om PHP, det är ett undermåligt språk. Men det är också dess styrka. Enkelt, produktiv. Kan man det så kan man det. PHP5 har ju helt klart tagit det till nya nivåer, och det lär fortsätta. Men, som End säger, många kör tyvärr av vana och okunskap. De flesta som ägnar sig åt PHP säger "Prosit" när man börjar tala om superklasser, typecasting och design patterns. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ifall vi pratar högskoleutbildning 3 år eller längre så tycker jag det låter ganska oklokt att nischa sig mot ett "språk". Bara en parentes
![]() Vet inte om det finns nån statistik eller dylikt men jag gör ett vilt påstående om att PHP är minst 5ggr så använt som "seriöst" programmeringsspråk i Tyskland bland företag som i Sverige ... kan ju va intressant att undersöka om man vill spå om nån trend. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Som palmik säger så är det du skall lära dig tekniker (design patterns är ju då utmärkt att studera). Den bästa kursen jag läst i mått av ren "aha"-upplevelse är, "data structures and algorithms". Det är en kurs som de flesta skolor ger och som ger dig en mycket bra grund att stå på i ren föreståelse för vad programmering är. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det är faktiskt att rekommendera att använda design patterns även i PHP. Att hålla fast vid en DRY-princip (Don't Repeat Yourself) är alltid att föredra, patterns är en bra utgångspunkt. Det är ju just det att många PHP-utvecklare inte tittat på andra programmeringsspråk som ställer till problem. Om kulturella skillnader räknats in i programmeringsspråkens "effektivitet" så borde PHP och Visual Basic räknas till det absoluta bottenskrapet :P. Som en av de som började i fel ände, med att traggla funktioner i PHP, så kan jag ju inte annat att rekommendera att börja i rätt ände. Börja med ett "riktigt" språk med full funktionalitet och sedan övergå till PHP av rätt orsaker: Dess portabilitet och flexibilitet. PHP är ju trots allt det närmaste man kommer plattsformsoberoende idagsläget. Särskilt om man tar upp CakePHP som exempel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Efter lite studier på IT-universitet har jag noterat att det bara finns några få kurser som är inriktade på ett speciellt programspråk.
De flesta kurser väver in viss programmering i exempelvis Pascal eller Java. Jag har svårt att förstå varför någon alls vill använda Pascal, men högskolorna gillar det. Faktum är att det är bättre att du lär dig hur man programmerar i allmänhet, olika tekniker och nosar på ett par olika programspråk. Kan du programmering kan du snabbt lära dig ett nytt programspråk - det är att lära sig tänka på rätt sätt som är svårt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Ni ska ha tack allihopa.
|
|||