FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Om medlemmarna i mitt forum skriver "Den där filmen verkar bra, den ska jag ladda ner" eller liknande, bryter jag mot några regler eller lagar då? Jag vet att det finns någon lag alá elektronisk anslagstavla(eller nått sånt
![]() Och framför allt, vad säger Google(har adsense på sidan)? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bra fråga. Ägarna bakom dessa sidor hänger ju här och kanske har bra svar:
undertexter.se och alltomtv.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Google kan ha löjliga invändningar. Är ditt forum inte _bara_ om detta ämnet så är det ju ingen fara.
Det är för övrigt inte olagligt att uppmana folk att ladda ner därför att brottet i sig inte är allvarligt nog att man kan bli fälld för medhjälp/uppmaning. Dessutom har du inget ansvar för vad folk pratar om på en allmän anslagstavla. Däremot så bör du ju moderera sådant som känns rakt av olämpligt kanske. Men återigen, det är moral det där. Fjanteri ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Forum handlar absolut inte om fildelning eller piratkopiering på något sätt. Vi som driver sidan uppmanar inte heller till detta.
![]() Anledningen till att jag frågar är för att jag ska veta hur jag ska moderera forumet, det värsta jag vet är att trådar blir borttagna då det förstör stämningen och medlemmarna blir sura. Och om en tråd glider in lite på fildelning och man har en policy mot det så blir ju tråden "söndermodererad" Tack för alla svar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
det är inte olagligt att säga att man ska ladda ner den.
Men inte heller en direkt länk till något upphovsrättsskyddat är inte heller olagligt. Men sånt brukar bort redigeras då det är rätt olämpligt att länka. skriva ut serial eller liknande är olagligt. etc. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
I mitt tycke är lösningen enkel. Lägg upp i ordningsregler att uppmaning till eller hänvisning till någon form av lagbrott plockas bort.
Sedan modereras endast inlägget med en hänvisning till regler. Ta inte bort hela inlägget, ta endast bort den "felaktiga" texten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Sedan är det bara löjligt att ta bort snack om piratkopiering, isåfall bör man cencurera allt som skrivs och då är det inget forum kvar längre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
Men om du har program/film uppdelat i många delar blir det lagligt. Därför många newsservrar används för sprida massa filmer/filer då dom endast skapar massa inlägg med en del av en fil. Så är så sätt lagligt ha det publikt då det inte blir något förens du sätter ihop det. Du skulle säkerligen klara dig om du skulle haft tusentals små filer i din dator med som inte är ihopsatt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Nykomling
|
Läs BSS lagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM
På tex ett forum är medlemarna själva ansvariga för vad de gör. Det du måste göra är att ha uppsikt, mao det måste gå att rapportera att saker är fel, och då måste du ta bort det som rapporterats om det bryter mot någon lag. Ägaren av forumet kan bara bli dömd för att inte ta bort saker som rapporterats. Aldrig för brottet som begåts, alltså det som postaren skrivet/gjort sig skyldig till. Dock krävs att man informerar besökaren/medlemen om att det är just BSS lagen som gäller och att de själva är ansvariga för vad de skriver. Så har iaf jag fattat det, rätta mig gärna om jag har fel. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|