FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hörde precis på radio att Folkpartiets, Lars Lejonberg fått en ny hem-PC som man kan citat,"göra väldigt mycket skoj med".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad hade det med saken att göra? Lars Leijonborgs hem-pc alltså...?
För övrigt, man kan inte jämföra kollektivavtalen, som är frivilliga, med de i lag tvingande reglerna om arbetskläder (skyddskläder), arbetstider och andra liknande regelverk. Kollektivavtalen är något som kan vara bra, men som är frivilligt och vad de som gapar om risker med att inte teckna kollektivavtal inte förstår är just det ordet... FRIVILLIGT. Nu ville inte den näringsidkaren teckna det FRIVILLIGA avtalet och försattes i blockad - helt horribelt, tycker jag. Det borde vara brottsligt att tvinga in någon som inte vill i vad som påstås vara frivilligt.
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Håller med Xamda.
Maffiametoder. Och sen har facket mage att kräva en Ursäkt av regeringen och Fredrik Federley. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag känner en av cheferna på Volvo i Umeå. När en av cheferna inte kommer överens med de anställda (som är med i facket) så säger den anställde någon facklig term (minns tyvärr ej vad). Då får inte chefen prata med den anställde på X dagar. Ren idioti, lika bra att alla produktion flyttar ut från detta land. Vilket kommer hända. Kom ihåg att vi konkurrerar med andra länder idag, globalisering. Vad du och jag tycker om detta är ointressant i sammanhanget då det i slutändan bestäms av ägaren/ägarna i respektive företag. Men från en logisk synpunkt gör facket det svårare för företagare att stanna kvar i detta land. Vore jag högsta chefen på Volvo i Umeå skulle jag skriva ett brev till rätt person inom koncernen att utreda en flytt till ett annat land där problem som dessa inte existerar och där fasta respektive rörliga kostnader är lägre. Volvo, SKF, Saab m.fl. kommer försvinna med tiden. En företagare ska kunna sparka sin anställda för vilken anledning som helst. Det är trots allt hans/hennes firma. Om det inte passar den anställde så kan ju den personen starta egen firma. Sist jag kolla så kunde vem som helst registrera en firma hos PRV. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Känns det inte lite som att LO får smaka på sin egen medicin här?
LO resonerar som följer: Vi gillar inte det ni gör och därför försätter vi er i blockad! Hackers resonerar som följer: Vi gillar inte det ni gör och därför stänger vi ner er! Ändå trist när webbsidor blir hackade tycker jag. Ungdomarna (brukar väl vara det?) som gör det här borde använda sina kunskaper lite mer konstruktivt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Medlem
|
skoj skoj
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
|
Johan: Utan att ha varit i England och jobbat vet jag att deras ungdomsarbetslöshet är gigantisk och att skyddsnätet för många unga som ännu inte kommit in på arbetsmarknaden är kasst.
Som alltid, de starka klarar sig (och vinner på det), men det finns många som inte klarar det. Det finns fördelar och nackdelar med alla system. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Jag tror säkert att det finns en roll för facken även om jag håller med om att fackföreningarna kan behöva reformeras. Arbetaren skyddas i lagen, visst, det kan man säga, men vinner rättvisan alltid, speciellt när företaget ev. har en hel del resurser att sätta emot? Vem av dina kollegor ska vittna om att du blivit trakaserad eller inte fått ut din lön om de själva hotas av uppsägning? Tror du alltid att det är så enkelt att lagarna alltid löser alla problem? Det finns en idé, ett syfte och ett skydd i att hålla ihop, även om det också såklart inte ska utnyttjas och missbrukas för att ge duktiga och ärliga företagare som sköter sig problem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
I länder där ekonomin rullar på, så kommer du förmodligen alltid ha hög arbetslöshet. Eftersom det inte är lönsamt att producera saker i dessa länder. Och det är svårt att försörja ett land med endast tjänste-sektorn. Undantag skulle väl vara länder som norge som har oljetillgångar. Men tyskland, frankrike m.fl. har exakt samma problem. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|