FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Däremot har facket, i detta fall HRF, intressant nog, stöd i lagen av sitt beteende. Att de sedan lyckats dra med sig kommunal och transport i "sympatistrejker" gör ju inte saken bättre eftersom företag som faktiskt skrivit på kollektivavtalet drabbades i samma veva av det genidraget. Fakta först, tack ![]() I övrigt så måste det erkännas, även om vi i det här ärendet verkar ha att göra med lite felinformerade hackers, att LOs beteende bör protesteras mot även fast de i mina ögon gör ett bra jobb med att stjälpa sig själva: När man jagar småföretagare som faktiskt är schysst mot sin personal och börjar försvara A-Kassan som försörjningskälla är man ju inne på slutrefrängen. Det är ju knappast arbetarnas intressen man försvarar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Första meningen i en av mina länkade källor ovan. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Om man nu inte håller på principen att det ska finnas ett kollektivavtal
på arbetsplatsen, bara för att dom anställda inte vill, så undrar jag vad nästa steg ska bli. Ska försäkringarna tas bort, jag menar nu om dom anställda inte vill vara försäkrade, så ska dom väl heller inte behöva vara de och då sparar man som arbetgivare en slant då också. Sedan kan vi ta bort hennes skyldigheter att hålla personalen med arbetskläder. Om nu personalen själva vill betala sina kläder, så varför inte osv. Näe ibland kan principer vara bra att hålla på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Tvärtom, jag är helt och hållet emot blockaden och även om fackorganisationer i sig inte är dåligt är jag starkt emot LOs konstanta inblandning i den svenska politiken. Som Socialdemokraternas lilla beskyddarverksamhet tycker jag de förtjänar en rejäl reform för att bli mer politiskt obundna och försvara de intressen de faktiskt skall företräda: nämligen arbetstagarna (och tjänstemän, givetvis). Men, tyvärr, gör HRF och LO inget direkt fel. De har lagen på sin sida. Precis som att Wild 'n Fresh i Göteborg har all rätt att vägra att skriva på, och i det fall hennes avtal skulle ses som ogynnsamma eller direkt olagliga så är det alltså inget ärende för facket. Som svar till Sinnenas Teater, så kan jag förstå den kritiken. Småföretagare har i min yrkesverksamma karriär varit de värsta arbetsgivarna. Men kollektivavtalen är fortfarande frivilliga. Sedan finns det ju faktiskt en gräns i vad man behöver finna sig i på arbetsplatsen. Det är förundransvärt hur mycket man kan uträta genom att klaga lite. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Hela ditt inlägg bygger på okunskap. I Sverige vet alla allt. Har du varit i England och spenderat tid där? Och då snackar jag inte om någon weekendresa i london. Förmodligen inte. Där finns inte LO, som regeringen ger massa bidrag till. Där är inget lagstadgat då det gäller fackliga rörelser. Om det nu vore så förbannat dåligt i England, varför reser så många dit och jobbar där och trivs? Gäller ju framförallt svenskar. Få in det i din lilla ekvation sen återkom till mig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
eller kanske inget fack alls? Trots all min okunskap, så har vi i Sverige en relativt lugn arbetsmarknad med samförståndslösningar, så långt det är möjligt. Som arbetsgivare tycker jag att detta är bra. Vi är i princip förskonade från vilda strejker och en arbetsmarknad där man som arbetstagare ska stå med mössan i handen. Jag tycker att sådant är viktigt. I grund och botten, handlar det om vilket samhälle vi vill ha och vilka värdegrunder som vi vill ska gälla. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Medlem
|
hehe, fackets vara eller inte vara, det är ju kul diskussion som svävat ut lite. Men måste bara tillägga till diuskussionen att det där med kollektivaktal är något som jag själv anser är skräp. En rolig sak i ämnet är en kompis till mej som har butik, ville anställa en person på heltid som inte är medlem i facket. Han kontaktade ams och allt var frid och fröjd, men sen ringde facket en dag och sa att han måste ha kollektivavtal och annat sånt, annars så hade de rätt att sätta hans företag i blockad så att de ex. inte fick några varuleveranser. Han funderade på hur de kunde göra så utan att någon var medlem i facket på arbetsplatsen, men fick till svar att de kunde göra så ändå. Då var det ju inte intressant att "anställa" längre, utan lät den nya personen köpa någon procent i bolaget och vipps så slapp man fackets inblandning i människors vardag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Amos, man kanske inte ska läsa artiklarna ordagrant. Det är mycket möjligt att det du säger stämmer till punkt och pricka men man ska också komma ihåg att man får ta en hel del av det som skrivs i pressen med en nypa salt och se till att man har en stor portion eget sunt förnuft. Felciteringar, faktafel och fel i hänvisningar är en del av vardagen och senast i dagens GP hittade jag själv flera fel i en artikel där jag råkar ha bra bakgrundsfakta. Dessutom är GP en liberal tidning vilket också skulle kunna påverka deras syn.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag kanske borde formulera om mitt uttalande: Jag gillar inte att den socialdemokratiska politiken får sitt utlopp på arbetsmarknaden genom LO. Jag har tvärtom inget emot företag som har intressen i politiken. Däremot är jag betydligt mer tveksam när politiken har för stort intresse i företagen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|