FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
(det kändes som rätt plats för denna tråd)
Min egna näringsverksamhet har i början av 2007 5-års jubileum och tänkte höra med er andra vad ni tycker om att bjuda in sina kunder på fest med t ex bjudbuffé och alkoholhaltiga drycker, alkohol om man vill det. Man vill vara sjysst och bjuda på något när man har varit "så länge" i branschen och det är ju tack vare dessa kunder att man fortfarande har en näringsverksamhet. Eller skall man bjuda på sen-lunch en fredag istället så det blir lite mer business över det hela?! Någon som har synpunkter eller egna erfarenheter? //Jonas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Bjud ut alla på en restaurang av bättre snitt där ni kan vara en del utan att behöva bli störda utav andra gäster. Förslagsvis någon herrgård eller liknande. Beror helt på budgeten och på vilka vanor dina kunder har. Om de mestadels består av svettiga verkstadsarbetare kanske en tillställning på en restaurang fungerar, medan om de är kontorsråttor kan du tänka i kreativa banor typ skogsäventyr med gratis "dunk". Nej jag kastade inte om meningarna här - tänk skillnad mot deras vanliga miljöer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Min erfarenhet är att man brukar uppskatta något "vanligt men trevligt", t.ex. ett finare restaurangbesök. Möjligheten finns ju faktiskt att "kontorsråttorna" inte gillar skogsäventyr. Om du verkligen vill bjuda på något fint skulle jag rekommendera ett restaurangbesök, med eller utan buffé (julbord brukar vara en bra idé, men det är ju lite sent nu...). Om du däremot vet att dina kunder skulle uppskatta ett "äventyr" kan du ju alltid satsa på det istället. Dock tror jag att man måste vara lite aktsam med är att inte avskräcka kunderna så att säga. Och ett skogsäventyr kan avskräcka "kontorsråttor". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Och om du ska bjuda på sprit, så drick inte själv för mycket. Skulle varit rätt pinsamt och oroväckande för kunderna om du sprang runt stupfull
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Antar att du väljer ut de mest betydande kunderna och då vet du förmodligen vad för typ av kunder det är. Anordna något som får dom att känna sig väl omhändertagna och att det är dom som står i fokus. Plats spelar mindre roll utan det handlar om vad man gör det till. Val av plats är endast viktigt vid första intrycket sedan "flyter" allt på..
Vad är det för typ av kundsegment du funderar på? Hur är jargongen er emellan? Vad har dom för intressen? Utan att försöka skrämma dig, glöm dock inte att det trots allt är dom själva som betalar kalaset i slutändan ;-). Det kan därför vara nyttigt att får dom känna valutan för pengarna.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är absolut inte fel att göra något för sina kunder.
Däremot så behöver det inte vara som så att du ska stå för kostnaden. Det är inte alls ovanligt att företag bjuder in sina kunder till en trevlig stund, men att var och en betala för sig. Exempel: Välkommen och ät frukost med mig klockan 7.00 nu på onsdag. Medtag vad du vill äta - Jag bjuder på kaffet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men efter 5 år vill man kanske kosta på sig lite ;-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Lysande ide!
har själv medverkat i liknande upplägg vid ett par tillfällen och erfarenheterna säger följande: tidpunkt: välj med omsorg. Om folk har bråttom hem på eftermiddagen till TV-soffan, dagishämtning och liknande börjar de skruva på sig redan vid 15.30-tiden. Så antingen släpper man dom vid den tiden eller så börjar man så sent så att det står klart att man inte kommer hem förrän senare ![]() Alkohol: Sprit kan man ofta klara sig utan, vin - mousserande eftersom det är ett födelsedagskalas - känns festligt och rätt. Mat: Plockmat är bra, en del äter som skördetröskor medan andra knappt petar i maten. Fokus på tårtorna! Evenemang: Här är det bra att lägga in en programpunkt typ ett litet föredrag av någon spännande person i branchen, och/eller en komiker/underhållare som känns lagom för förtaget/budgeten. På det viset blir det en extra minnesvärt evenemang. Bra också eftersom det fokuserar på en tid då man förväntas komma/vara på plats. Lycka till med kalaset! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Att börja tidigt så de som vill hem till dagis etc kan vara med är ett bra förslag. Även att börja med ett seminarium och/eller visa någon ny produkt företaget jobbar med. kanske så enkelt som att visa alla kunder vad man jobbar med. Det kan ju vara kul för kunderna att se vad man gör förutom åt just dem. För de som stannar lite senare är väl vin och öl med lite snacks en utmärkt fest. Jag tycker inte restaurang är ett måste och om man ska fira företagets 5-årsjubileum bör företaget stå i centrum så att ordna något eget är antagligen både billigare och mer uppskattat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||