FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har nyligen för registrerat ett domännamn hos Loopia och tänkte ändra DNS informationen för att peka den mot en befintlig server jag har. Har aldrig varit med om ett mer rörigt gränssnitt och fattar inte hur man ändrar DNS informationen. Jag har provat ett antal olika svenska företag och måste erkänna att till och med Spray har bättre kontrollpanel. Är det någon vänlig själ som kan förklara för mig hur man går tillväga? Vad är vitsen med loopia DNS och loopia vanlig kontrollpanel? Borde de inte vara integrerade tillsammans?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Rörig? well, man har väll olika åsikter om hur det ska struktureras...
Ompekning via Loopia DNS: 1. Logga in på http://www.loopia.se/loggain/ 2. Välj domän i drop-down menyn till vänster (om du har flera domäner) 3. Klicka på "Byt namnservrar" i menyn till vänster. 4. om .se domän, begär engångslösenord, fyll sedan i det i angiven ruta 5. Ange DNS-servrar och klicka på "Byt namnservrar", så genomförs bytet om uppgifterna är korrekta Och nej, jag ser ingen anledning till att loopia DNS ska byggas kombineras med kontrollpanelen. Om du köpt domän och webbhotell hos loopia använder du kontrollpanelen (om du betalar för webbhotellskonto har du inget behov av att ändra dns-inställningar). Har du däremot enbart köpt domännamnet via loopia så behöver du kunna ändra dns-inställningar, men du har ju inget behov av kontrollpanelen då du saknar något konto att kontrollera... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Rörig? Knappast! Enklare kontrollpanel har jag aldrig varit med om.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har precis kontaktat Loopias support för att höra hur man går tillväga för att ändra DNS information. Till svar fick jag att man måste maila in uppgifterna till supporten och därefter kommer de själva att ändra dem. Jag har ett konto hos dem där de hostar mitt domän och köpte till ytterligare domän för att ha dem under samma konto tänkte jag. Så som man har hos Godaddy. Men då kan man tydligen inte ändra DNS informationen själv för de efterkommande domännamnen utan man måste gå via support. ?? Är det bara rörigt för mig?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
hmm... då har jag lite mer förståelse...
själv har jag ett webbhotellskonto med tillhörande domän och ett separat loopia dns-konto med alla lösa domäner... om man däremot har extra domäner på webbhotellskontot så kan jag försåt om det blir krångligt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Den kontrollpanel vi har för våra webbhotellskunder (Loopia Kundzon) är idag inte riktigt lika smidig när det gäller DNS-administration som den kontrollpanel vi har för våra domännamnskunder (LoopiaDNS). Det vanligaste DNS-operationerna stöds i Loopia Kundzon, men i vissa fall behöver man kontakta vår supportavdelning.
Att det är på detta sätt beror helt enkelt på att Loopia Kundzon främst var avsedd till att hantera domännamn som är kopplade till webbhotellskonton hos oss, vilket är någonting den gör alldeles galant. Vi har dock konkreta planer på att införa fullt DNS-administrationsstöd i Loopia Kundzon, på samma sätt som i LoopiaDNS, inom loppet av de närmaste månaderna. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|