FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har jobbat lite på ett eget men har gått in i en vägg... Har 2 annonser som ska slumpas in och hämtas från en databas. Allting var frid och fröjd tills jag började tänka på vad som händer när jag tar bort en annons... Då blir det problem och behöver hjälp att lösa det... Någon som har någon lösning? Koden på ett exempel ser ut såhär
Kod:
$result = mysql_query("SELECT COUNT(namn) FROM ads") or exit(mysql_error()); $totalarray = mysql_fetch_array($result); $total = $totalarray['COUNT(namn)']; // Slumpa två tal. $a = rand(1,$total); $b = rand(1,$total); if($a == $b) { $b = rand(1,$total); } $ada = mysql_query("SELECT * FROM ads WHERE id = '$a'") or exit(mysql_error()); $adaresult = mysql_fetch_array($ada); print "\n<p>\n" .$adaresult['html']. "\n</p>\n"; |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu är det möjligt att jag gör bort mig lite, men i ditt fall, borde det inte räcka med någon liknande:
mysql_query("SELECT * FROM ads ORDER BY rand() LIMIT 2"); Det tar ju två stycken randomrader från ads, som inte är lika..? Jag hoppas att jag förstod frågan rätt |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Dessutom kan ju $b slumpas till samma som $a (igen): if($a == $b) { $b = rand(1,$total); } Kanske: SELECT * FROM ads order by RAND() limit 2; |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Yes jag vet... postade inte hela koden men $b läses in längre ner.
Precis som du säger så kan b slumpas till a igen men sannolikheten är ju liten. Hur som helst. Trodde det fanns något som ni beskriver ovan med RAND i databas queryn och det gjorde det ju ![]() Så nu är det fixat. Tack så mycket för hjälpen! PS. Koden blev också väldigt mycket mindre ![]() EDIT: Är det någon som har en BRA guide till MySQL? Har nyligen börjat att leka med databaser och skulle vilja ha en referens sida med alla funktioner man kan få ut därifrån... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle rekommendera dig att läsa http://www.tizag.com/mysqlTutorial/.
Den går igenom alla grunder till MySQL |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|