FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hur betalar man in extra skatt till skatteverket?
Vi säger att det är en summa på 10 000 kr som skall skattas. Hur skriver man detta i deklarationen? Hur mycket av de 10 000 kr skall man betala in som skatt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hur betalar man in extra skatt till skatteverket?
- Lägg in pengar på ditt skattekonto. Det är ett eget kontonummer. Ring skatteverket om du är osäker på ditt kontonummer. Vi säger att det är en summa på 10 000 kr som skall skattas. Hur skriver man detta i deklarationen? - Privatperson, enskild firma eller AB? Om vi gissar att du sålt något för 10000kr inkl moms så bokförs det ju som: 1910 Plusgiro Debit 10000 2641 Ingående moms Kredit 2000 3010 Försäljning Kredit 8000 Hur mycket av de 10 000 kr skall man betala in som skatt? Nu börjar man bli lagom förvirrad. Ska du betala in skatt eller är det moms det handlar om? Vad har egentligen hänt? Moms är oftast 25%. Aktievinster är 30% osv.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har man skattekonto som privatperson oxå. Okej, får ringa och höra.
Privatperson som skall betala in lite skatt. Dock har jag enskild firma oxå som jag som jag dock inte använder så himla mycket. Jag får in pengar via ett SMS-betalföretag och sedan köper jag saker och levererar till personer. Hur bokför man det på sitt företag? Moms vet jag är 25 % men jag tänkte betala in lite extra så jag ej får restskatt eller vad det heter. Därför undrade jag.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Inkomstskatt då, hur är det med det på dessa 10000?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har du en enskild firma är det förmodligen enklast att köra allt där.
Räkna med att 60% av din vinst försvinner i skatt. För insättning på skattekontot se http://www.skatteverket.se/meny/sjalvbetja...6800011955.html där du anger personnummer och får ett OCR-nummer samt uppgift om plus- eller bankgiro att betala till. Har du en vinst på 10 000 kr i din enskilda firma bör du vara rätt säker om du betalar in 6 000 kr i skatt
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du ska göra extra inbetalningar till ditt skattekonto är det jätteviktigt att du meddelar skatteverket att du gör så. Annars bouncar bara pengarna på skattekontot och de utbetalas till dig igen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för all information! En fråga till!
Hur bokför man prylar som man köper in och på en gång säljer vidare? Vilket konto skall prylen hamna på? Sen.. kan man föra in i efterhand en liten summa pengar på företaget och sedan lägga in ett köp för de pengarna som gjordes tidigare? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Asa_80
Tycker att du skall ta en kurs (gratis) hos Skatteverket. Då får man lära sig det grundläggande i moms och skatter. Om man gör fel kan man åka på en riktig (skatte)smäll. Det hände min kollega som också är egen näringsidkare och han fick ta banklån pga att han låg efter i skatteinbetalningarna. Ett sådant banklån har inte lika låg ränta som bostadslån. Litet tips på vägen bara. Jonas |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|