Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kreditor och

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-16, 17:35 #11
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Jag skriver numera ut de första siffrorna på beställarens Ip adress på fakturan. Något i den här stilen alltså:
"Kostnad för outlöst postförskott. Beställning från Ip 81.223.8.xxx"
Sedan dess har jag inte haft en enda person som hävdat att de inte beställt något <_<
MEN. Tyvärr så löser det inte problemet helt och hållet. Nu säger de istället att de inte har fått någon avi.

Edit: Skrivfel som vanligt.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-16, 17:55 #12
buran buran är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Medlem

Citat:
Originally posted by Gustav@Dec 16 2006, 18:35
Jag skriver numera ut de första siffrorna på beställarens Ip adress på fakturan. Något i den här stilen alltså:
Sedan dess har jag inte haft en enda person som hävdat att de inte beställt något <_<
MEN. Tyvärr så löser det inte problemet helt och hållet. Nu säger de istället att de inte har fått någon avi.

bra tips,tack.
Själv så skickar jag 2 mail innan paketet skickas tillbaks.
Ett där jag informerar att deras försändelse ligger på postkontoret och att dom kan höra av sig för kolli-id ifall dom inte fått en avi.
Det andra strax innan försändelsen returneras med info vad som gäller ifall dom inte hämtar ut paketet.Det mailet är ren info och i mycket vänlig ton utan tendens till hot.
Inte tidskrävande eftersom jag har implementerat snabbknappar för dessa mail i adminverktyget
buran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-17, 11:57 #13
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by Gustav@Dec 16 2006, 18:35
Nu säger de istället att de inte har fått någon avi.
Vet inte med brevpostförskott, men med paket är jag iallafall rätt säker på att posten skickar en påminnelse före retur, så isåfall har två avier "försvunnit"...
Gonte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-17, 18:20 #14
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Posten aviserar brevpostförskott två gånger. Men tyvärr så är avi´n bara en tredjedels A4 stor. Till skillnad från postpaket där man faktiskt får ett riktigt kuvert. Är man riktigt slarvig så finns det alltså risk att man råkar slänga avi´n tillsammans med en bunt reklam. Själv får jag 4-8 aviér i veckan (postförskott som kommer outlösta i retur). Och jag har aldrig missat en avi. Så det är naturligtvis bara dåliga bortförklaringar som kunderna kör med. Samtidigt vill man inte vara för hård. En arg och sur person kan göra mycket skada för ett företag. Det räcker med att man läser här på wn så hittar man genast ett 100 tal personer som kastar dynga på företag som de känner sig illa behandlade av. Jag är inte bättre själv.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-18, 08:34 #15
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Originally posted by Gustav@Dec 16 2006, 17:35

Smart intiativ, skulle du inte kunna maila ut en orderbekräftelse som komplement.
För både mailen och posten kan ju inte slarva samtidigt.

Läste ditt senaste inlägg, tycker att man skall vara konsekvent och inte dalta, en beställning är bindande och står detta i villkoren så är det bara att köra, finns inget värre med kunder som inte bryr sig utan man skickar ut påminnelse etc. för en massa kronor.

Gör man en felbeställning så tycker jag att man åtminstone skall ha kurage och ringa och säga att det blev galet och jag återkommer senare med en ny beställning eller nåt. I detta fall så är jag övertygad om att 9 av 10 ägare skulle gå med att fimpa beställningen vilket resulterar att du fortfarande har en potensiell kund eftersom han/hon sannolikt blev väldigt nöjd med bemötandet eftersom personen ifråga var medveten om att han/hon hade gjort fel.

Vad som skrivs på forum skall man ta med en nypa salt, det är bara att bemöta personen ifråga och säga att ni faktiskt har gjort en beställning och att det står att den är bindande ........

Skulle personen ifråga ifrågasätta detta så idiotföklarar han/hon sig själv, du kan ju faktiskt även nå nya kunder genom att det skrivs om bolaget, gratis PR är alltid bra oavsett vad som skrivs
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-18, 09:33 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by Vatos Locos@Dec 18 2006, 09:34

Gör man en felbeställning så tycker jag att man åtminstone skall ha kurage och ringa och säga att det blev galet och jag återkommer senare med en ny beställning eller nåt. I detta fall så är jag övertygad om att 9 av 10 ägare skulle gå med att fimpa beställningen vilket resulterar att du fortfarande har en potensiell kund eftersom han/hon sannolikt blev väldigt nöjd med bemötandet eftersom personen ifråga var medveten om att han/hon hade gjort fel.
10 av 10 får jag hoppas. Det känns som vi pratar konsumenter och konsumenter har alltid ångerrätt. Har du inte skickat paketet ännu är det enkelt att låta bli.

I annat fall är kunden skyldig att lösa ut och retunera försändelsen - som jag förstått lagstiftningen.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-21, 15:07 #17
Skanstull Skanstull är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
Nykomling

Observera att om kunden hävdar att de ej beställt varan, är detta att räkna som ett bestridande, och i ett bestridet ärende har man som bekant ej rätt att fortsätta kravhanteringen (utan måste göra en stämning).
Skanstull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-21, 18:55 #18
Medlem

Medlem

menar du att det är att räkna som ett bestridande eller frågar du?Ser inget frågetecken men kommatecknet efter varan gör mig osäker.

buran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-22, 09:10 #19
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by buran@Dec 21 2006, 19:55
menar du att det är att räkna som ett bestridande eller frågar du?Ser inget frågetecken men kommatecknet efter varan gör mig osäker.

Det var ingen fråga. Det var ett påstående. B)
Skanstull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-23, 16:31 #20
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Titta i headern på ett epostmeddelande som kunden skickat till dig och jämför ipadressen med den som användes vid beställningen. Är dom inte exakt samma men ändå på samma subnät så bör man väl få en bild av om kunden talar sanning eller inte.
Jake.Nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017