Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Annonsblockering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-03-15, 13:24 #1
Peters avatar
Peter Peter är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Peter Peter är inte uppkopplad
Medlem
Peters avatar

Reg.datum: Dec 2003
Hej på er,

Jag har funderat en del kring annonsblockering på klientsidan som verkar dyka upp mer och mer. I och med att dessa program inte ens laddar ner annonsen från sidan borde det ge minskade intäkter från annonser, och kanske till och med göra det svårare för annonsfinansierade sidor att överleva. Finns det några siffror på hur många som använder sådana program idag, och har ni några exempel på hur ni skyddar er? (kan bara komma på ett sätt själv)

MVH Peter
Peter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-15, 14:29 #2
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Flitig postare
Davids avatar

Jag vet inte... Men någon borde utveckla ett system som gör det möjligt för webplatser att kontrollera huruvida klienterna accepterar annonser eller inte (på ett sätt som klienten inte kan spoofa) så att man kan hindra klienter som inte gör det från att visa sajten.

Att filtrera bort annonser är stöld om man får tillgång till en tjänst på villkoret att man ser annonser.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-15, 14:41 #3
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Medlem
PKazes avatar

Citat:
Originally posted by Doje@Mar 15 2004, 12:29
Att filtrera bort annonser är stöld om man får tillgång till en tjänst på villkoret att man ser annonser.
Det beror väl på hur man ser på det. Men juridiskt tror jag inte man kan kalla det stöld. Jag ser inte annonser eftersom jag spärrat det i Mozilla Firebird, men inte kan det väl räknas som stöld varje gång jag går in på idg.se, expressen.se eller aftonbladet.se för det?

Nu skrev du iofs "på villkoret", och det kanske kan räknas annorlunda om det finns ett underskrivet avtal som gäller. Men vad ska man göra om användaren blundar?

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-15, 14:50 #4
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Doje
Jag vet inte... Men någon borde utveckla ett system som gör det möjligt för webplatser att kontrollera huruvida klienterna accepterar annonser eller inte (på ett sätt som klienten inte kan spoofa) så att man kan hindra klienter som inte gör det från att visa sajten.
Teori: I viss mån kan man väl kontrollera detta om man har de reklambanners man använder på sajten på den egna servern. Då man kan kolla om klienten hämtar både sidan och reklambilden eller bara sidan. Det faller då på de blockprogram som ändå hämtar bilden...
Praktik: Jag har inte provat så jag vet inte om det fungerar, kanske skulle göra det.

Citat:
Originally posted by -Doje@Mar 15 2004, 12:29
Intressant tanke. Men om man driver en tjänst som har reklam som inkomstkälla så får man kanske satsa lite på reklam i textform, den är svårare att blocka. Vet inte, men den är väl kanske svårare att göra vinst med också.

Citat:
Ursprungligen postat av PKaze
Men vad ska man göra om användaren blundar?
Eller blind/synskadad.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-15, 15:15 #5
PKazes avatar
Medlem

Medlem
PKazes avatar

Citat:
Originally posted by lunne82@Mar 15 2004, 12:50
Intressant tanke. Men om man driver en tjänst som har reklam som inkomstkälla så får man kanske satsa lite på reklam i textform, den är svårare att blocka. Vet inte, men den är väl kanske svårare att göra vinst med också.
Dessutom är det många (t.ex. jag) som accepterar textreklam. Jag gillar textreklam - har till och med klickat på sådan.

Så det behöver inte vara en nackdel att köra med mer textreklam istf bilder.

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-15, 15:24 #6
Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem

Andreas Andreas är inte uppkopplad
Medlem

Finns ju ett av detta forums medlemmar som erbjduer en sådan tjänst. Har ej själv provat den.
www.anti-leech.com finns en tjänst där som heter Anti-Theft.

Andreas
Andreas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-15, 15:33 #7
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mycket flitig postare

Citat:
Det beror väl på hur man ser på det. Men juridiskt tror jag inte man kan kalla det stöld. Jag ser inte annonser eftersom jag spärrat det i Mozilla Firebird, men inte kan det väl räknas som stöld varje gång jag går in på idg.se, expressen.se eller aftonbladet.se för det?
För att det skall hålla juridskt som brott måste det finnas ett uppsåt annars inget brott Brb.1 kap 2 §
Nullum crimen sine lege (inget brott utan lag)
h34r:
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-15, 15:57 #8
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

Citat:
Originally posted by jgul@Mar 15 2004, 13:33
För att det skall hålla juridskt som brott måste det finnas ett uppsåt annars inget brott Brb.1 kap 2 §
Nullum crimen sine lege (inget brott utan lag)
Jag har skrivit in i mitt användaravtal att "vill du använda den här sajten måste du acceptera att exponeras för annonser". Om man väljer att använda sajten och filtrera ut annonserna har man ju uppenbarligen brutit mot det avtal man måste acceptera för att använda sajten.

Så det måste väl ändå vara ett brott?
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-15, 16:08 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Så det måste väl ändå vara ett brott?
Ja om åklagare kan bevisa uppsåtsrekvesit, beronde på var målet gäller stöld eller avtalsbrott...
Är personen inte medveten om att annonser förekommer eller prog, stänger annonser och inte inser detta så finns ju inget uppsåt, och då heller inget straffbart brott.

Citat:
Jag har skrivit in i mitt användaravtal att "vill du använda den här sajten måste du acceptera att exponeras för annonser". Om man väljer att använda sajten och filtrera ut annonserna har man ju uppenbarligen brutit mot det avtal man måste acceptera för att använda sajten.
Ja det är ett brott mot avtalet (pacta sunt servanda) 1 § AvtL d v s avtal skall hållas sedan att påföljden är skadeståndsrättslig och skadeståndet skall täcka dina kostnader/ förlorade intäkter men detta är också en bevisfråga. där det är en civilrättslig process utan uppsåtsrekvesit. men sannolikt är det ett småmål där förlorande part ersätter vinnaren med maximal vad ansökningsavgift och vad en timmes konsultation inom rättshjälpen kostar. kan bli dyrt beloppsgräns för småmål är under ett halvt basbelopp.
Är beloppet litet kan det tillbakavisas för att avgöras genom summariskprocess.
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-15, 16:10 #10
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar

Snackar du om popupblockers eller finns det program som blockerar vanliga banners också?

Jag använder popupblocker och skulle aldrig gå tillbaka till mitt internetsurfande utan den igen.
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017