FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag håller på och programmera en hemsida just nu där jag behöver öppna upp en ruta, det ska vara en info-ruta, exempel: Domän kopplingar Om man då klickar på 'Domän-kopplingar' så ska det komma upp en popup som beskriver vad Domän-koppling innebär. Koden ovan fungerar utmärkt men problemet är då att den inte validerar i W3C validation om man använder XHTML strict. Anledningen till att jag använder XHTML strict är för att jag vill att koden ska vara så "snygg" som möjligt. Men i alla fall, hur kan jag lösa detta? Jag läste något om att man kan sätta koden i en extern javascript-fil, men hur skriver jag i så fall för vilka länkar det ska gälla? Är inte så bra på de här med javascript ![]() Tack så mycket på förhand ! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
onClick, onclick
Provat med enbart gemener, vilket är xhtml... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svaret! Men jo, jag har testat att ha litet 'c' också men det hjälpte tyvärr inte.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
XHTML Strict tillåter ej att nya fönster i fönstret öppnas. Det har med accessability att göra. Det är bara att acceptera, vill du få sidan validerad som äkta xhtml-strict så får du tänka om.
/S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej, tack för svaret pitbull! Då blir det väl att tänka om...
Vet någon något sett att lösa det här fast inte med popup fönster? Edit: mitt 50:e inlägg ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
XHTML tillåter inte att nya fönster öppnas med target="_blank", men med javascript är det helt okej. Det är inget fel i just den länk-koden du skrev förutom att det ska vara litet c i onclick. Det är antagligen något annat fel, kanske att din länk inte ligger inom ett tillåtet element, så som p eller div. Du får visa lite mer kod för att vi ska kunna hjälpa dig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Alltså, jag måste bara be om ursäkt!
digiart kom med lösningen, det skulle vara litet 'c' - och som jag skrev hade jag redan testat det men jag hade missat en rad (hade flera sådana länkar på sidan)! Nu när även den har fått ett litet 'c' får jag inget felmeddelande längre! Ursäkta än en gång och tack för all hjälp jag fått! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Snarare en fix och trix lösning. Varför göra sig omaket att försöka validera kod som strikt för att sedan kringgå standarden med quick-and-dirty-lösningar ? Följande alternativ finns: a: Validerad kod. b. Delvis validerad kod. c. Ej validerad kod. IMHO: Att kringgå standarden placerar sidan i kategori b. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
ChLa>> Ett bra, väldigt vältestat och spritt alternativ istället för att öppna ett helt fönster är att använda http://www.bosrup.com/web/overlib/
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack mersault - det var en intressant länk!
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|