FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Att sätta pris är en sådan där trevlig balansgång om hur man å ena sidan vill tjäna pengar, men att man å andra sidan inte vill förlora kunden. Efter att jag gjort några sidor enligt de specifikationer som du skriver om, handlar mina slutsatser om att du ska se till vem som är din kund, och mindre till vad som ska göras. Du får helt enkelt värdera den kommande tiden och sätta ett pris på den. Jag har haft uppdrag som dragit ut på tiden och där all passiv tid gör att ersättningen per timme kryper neråt. Andra uppdrag har gått fortare. Eftersom det kan vara svårt att veta vilket typ av uppdrag du kommer att vara sysselsatt med skulle jag sätta ett pris som motiverar dig även om arbetet hamnar i dvala t.ex. pga att företaget du jobbar mot väljer att prioritera bort just webbplatsarbetet då och då. Om du bestämt dig för ett pris är det dags presentera det i kombination med en kravspec. Det hemskaste som finns är när du har ett projektpris och kunde aldrig blir nöjd, se ovan. Sätt även en tidsgräns (såklart som du själv kan hålla) för när arbetet eller delar av arbete ska vara klart. Beskriv i vilka steg sajten kommer att byggas och planera in uppföljningsmöten i samband med dem tidpunkterna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men det som egentligen gäller är vilket utbyte kunden får av sidan. Genererar den affärer eller inte. Om det är en toppdesign av hög kvalitet och en perfekt kodad sida men den inte ger några affärer är den helt värdelös. Då duger den på sin höjd att sätta upp i sin egen portfolio. Optimala är naturligtvis, bra design bra kod och en sida som ger intäkter till beställaren. Så jag förstår inte vad du inte håller med om. 1337pm: 5.000:- motsvarar ungefär 10 timmars arbete. De timmarna skall täcka, analys av vad kunden vill eftersträva med sidan, inhämtande av material, kodning, mindre korrigerar, kontakter med kunden, designarbete, uppläggning av sidan osv, osv. Tja då är man synnerligen effektiv och kunden ger 100% klara direktiv från början, allt material från kunden är i perfekt skick. Det dubbla minst om man skall räkna på en realistisk timlön. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag ser det mer som att du får betalt för projekt och inte per timme. Men om du driver en rörelse så är det sant att det blir en förhållandevis låg timpenning. Som tur är har vi att göra med olika typer av uppdragsgivare. Driver en sajt där vi startade från noll men där betalningen hela tiden varit flytande och byggd på förtroende (lite luddigt men så är det).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag håller helt med hubbert i resonemanget. Det är inte realistiskt för ett företag att ta spotstyver för nånting egentligen. Allt tar tid, göra en favicon, ja sammanlagt med snack med kund, utkast, lite bollning fram och tillbaka och göra om, så tar bara det en timme lixom.. det är så det ser ut i realiteten. Sen kan man ju inte ta betalt en timme för en sån sak, men.. ja det är så det ser ut överlag med saker.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Och om man inte anstränger sig för att hitta en layout och design som verkligen fungerar för kunden är det inte mycket jobb att skapa sidan. Ställer man högra krav på designen å andra sidan så innebär det en hel del arbete, med att ta fram design, stämma av mot kunden och få den implementerad i kod. En bra design innebär att den inte bara skall vara snygg, utan att den skall uppfylla sitt syfte som att generera affärer. Så vad jag inte håller med om är att några HTML sidor i sig själva har mycket till värde. Då du köper konst så tänker du inte på vad duk och färg kostar och hur många timmar konstnären lagt ner på sitt alster, utan det är andra faktorer som avgör. Är tavlan vacker/intressant? Är konstnären välkänd och betingar normalt höga priser? Vad jag menar är inte att man inte skall ta betalt ordentligt för sitt jobb eller att en hemsida inte är något värt för att den kan vara enkel att skapa. Men precis som inom alla kreativa yrken så finns det extrema skillnader i pris för ungefär samma produkt. Det som skiljer bra sajter eller tavlor från dåliga är främst subjektiva värderingar som estetik. Så för mig känns frågan lite som "hur mycket kan jag ta betalt för en tavla på 1x1 m med äggoljetempera på linneduk" Självfallet är det intressant att veta vad folk ligger på ungefär och det är inget konstigt med själva frågan. Men min poäng är att är dina designer riktigt bra så kan du ta riktigt bra betalt, oavsett om det inte tar många timmar att skapa sidan. Är de dåliga kan det vara svårt att ta betalt alls. l33tpm förslag på 5000 låter väl rimligt för vad små firmor ofta kan tänka sig att betala för en enkel sajt på några sidor, och om du tänker satsa på kvantitet istället för kvalitet kan det vara gångbart. Skall du se till att du ger kunden det bästa du kan så är 10 timmar inte speciellt realistiskt, men om du har ett system för att snabbt generera sidor och inte ger kunden för mycket inflytande och revisioner så kan du om du får många kunder säkert göra bra pengar på det sättet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Här kommer gubben tvärvigg in och säger: Handgjort, unikt, validerad kod, och korrekt uppbyggd för att synas bra på sökmotorerna. Sådant tar väldigt mycket tid. Färdiga templates och skins finns överallt och behöver inte kosta ett dugg, men har någon tittat under "huven"? Nästlad tabell-layout, javaskript till förbannelse och sökvägar med en miljard konstiga tecken och andra hemskheter... Jag lägger min röst på +10 tim.
För mig skulle ett sådant jobb inklusive genomgång med kund lätt ta 30-40 timmar. Men så är jag ju väldigt trög och seg också... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag tror du frågar fel grupp...frågan är hur mycket tycker dina kunder att det är värt?
Om dina kunder ser lyckliga och nöjda ut när du begär 5000:-, så höj med 2000:- och se vad kunderna säger. När du börjar se att dom ser lite tveksamma ut, erbjud dom en rabatt på säg...1500:- eller så och se om dom nappar. Att hitta en prisnivå som ligger bra för just dig tar tid och ditt främsta mätverktyg är dina kunder. Sprider dom vidare till andra att du är billig och bra så betyder det att du kan ta en liten peng till och börjar kunderna tryta ligger du för högt. Hoppas att det hjälper ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Bra inlägg här. Det är sant som pitbull säger att det inte räcker med 10 timmar för en optimerad sajt. Men frågan är ju om kunden vill betala för det? Har gjort ett par sidor i höst där företaget vill ha en sida och där deras första fråga är "vad kostar det?" snarare än att de är intresserade av att i framtiden rankas bra. En del undrar ju varför deras sida inte syns på Google dagen efter att den lanserats...
Utan att snurra in på egenreklam så är tycker jag att det är bra att sätta ett grundpris, och att vara tydlig med att det kan tillkomma fler kostnader beroende på vad kunden vill ha. Så specifikationen i första inlägget kan vara bra att utgå ifrån och därmed kunna säga vad sidan X kommer att kosta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns egentligen två frågor som måste besvaras för att du ska få ett svar på din fråga Micke. Vem är du och vem är kunden?
Tänkbara scenarion: Du: Välrenommerat AB med kontor på Stureplan. 25 anställda varav merparten är minst civilingenjörer eller innehar motsvarande högre utbildning. Kunden: KPMG´s marknadsavdelning. De behöver en enkel webbsida för att presentera företaget och ge information till allmänheten samt kunder. Tänkbart pris: 100.000 kr. ---------------- Du: Enskild firma med kontor i hemmet. Du har en tvååring universitetsutbildning och ett flertal nöjda referenskunder. Kunden: Den lokala biografen som behöver en webbsida för att presentera kommande filmer. Tänkbart pris: 10.000 kr ---------------- Du: Gymnasieelev med pojkrum hos föräldrarna. Du har ett stort intresse för design och webben samt ett flertal egna webbsidor. Kunden: Din bästa kompis pappa. Han gillar motorcyklar och den lokala föreningen vill ha en webbsida med bilder på deras cyklar. Tänkbart pris: 1000 kr ---------------- Så en riktlinje blir väl mellan 1000 och 100.000 kr ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Varumärken och logotyper är värda stora pengar, och ju större företaget blir desto viktigare är det att det blir "rätt". |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|