Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Att bokföra en affärshändelse

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-23, 07:42 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

När jag pluggade ekonomi i Lund fick jag lära mig att allt som händer i ett företag ska bokföras senast nästföljande dag. Nu ser jag mig omkring efter ett företag som kan ta över den löpande bokföringen åt mig. De flesta menar att det går bra om jag lämnar in mina verifikationer en gång i månaden.
Finns det någon här som vet vad som verkligen gäller? Är det så att man inte ser så noga på reglerna och därför bokför transaktioner mer sällan än vad lagen kräver? Eller är det olika noga beroende på företagsform och omsättning? Eller har jag fått lära mig något som inte stämmer överhuvudtaget?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-23, 08:44 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Kontanta transaktioner ska bokföras senast dagen efter. Övriga transaktioner känner jag faktiskt inte till någon uttalad gräns för, det handlar nog snarare om "god bokföringssed".

Svaret får nog sökas i FAR.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-23, 08:53 #3
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Det har ingen betydelse vilket företagsform du driver eller hur mycket du omsätter, det är samma regler för alla med ett undantag som nämns nedan. Däremot är det skillnad på kontanta betalningar och affärshändelser.

Från skatteverket
Citat:
Kontanta in- och utbetalningar ska bokföras senast påföljande arbetsdag, övriga affärshändelser så snart det kan ske. Det innebär att affärshändelser som inträffat under en kalendermånad ska bokföras senast under den påföljande månaden.
Citat:
Du kan använda kontantmetoden i din bokföring om du har en enskild firma och en årlig omsättning som inte överstiger 20 prisbasbelopp. Även andra näringsidkare får använda kontantmetoden om det i rörelsen endast förekommer ett fåtal fakturor som sammanlagt inte uppgår till större belopp.

Kontantmetoden innebär att obetalda inkommande och utgående fakturor inte bokförs löpande under året. Det är först när en faktura betalas eller när betalning erhålls som transaktionen bokförs i grund- och huvudbokföring. Vid räkenskapsårets utgång måste dock samtliga då obetalda fakturor bokföras.
Det går däremot bra att bokföra själv löpande och sedan lämna över detta en gång i månaden till din revisor som gör den faktiska bokföringen.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-31, 15:16 #4
Daniel29 Daniel29 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Daniel29 Daniel29 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Har ni tips på någon site eller forum där man kan ställa frånor rörande bokföring. Vill inte lasta ner detta forumet med sådana frågor.
Daniel29 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-31, 15:40 #5
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by Daniel29@Dec 31 2006, 15:16
Har ni tips på någon site eller forum där man kan ställa frånor rörande bokföring. Vill inte lasta ner detta forumet med sådana frågor.
Det finns inget så vitt jag vet och därmed kan det fritt betraktas som ett tips för någon driftig och kunnig person att starta. Tror säkert det finns bra med underlag för ett sådant forum.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017