FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Någon som är lite lite high på bokföring som vet om man kan föra upp ej uthämtade paket som kundförluster direkt?
Dvs, varorna får jag ju tillbaks men jag vill ha betalt för frakten. Kan jag då göra en ny faktura tilll kunden med kostnaderna för frakten och direkt bokföra den som en kundförlust? blir smidigt så tycker jag. Och vid betalning minskar jag bara kundförlusten? Blir det i så fall: Debet: kundförlustbelopp Kredit: Försäljning av frakt? Kredit: Utgående moms? Men blir det inte helt fel då med dom som inte betalar? Jag får ju fel momser då, eftersom det bokförs som en försäljning med utgående moms? Kanske är helt ute och cyklar. Hoppas någon vis person kan ge mig lite hjälp på vägen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hmm. kundförlust får man normalt bara sätta upp efter man gjort försök att driva in skulden på något sätt.
Du har ju tidigare bokfört det som försäljning och kundfodran och den får man naturligtvis boka bort när paketet kommer i retur,eftersom du inte har sålt något. Då blir det naturligtvis en kredit på själva varan. Fraktkostnaden ska du försöka driva in genom att skicka en ny faktura på den fraktkostnad du haft, som då blir en ny kundfodran, som du sen kanske får skriva av när kunden inte betalar trots påminnelser. Men du kan inte skicka en faktura och sätta den som kundförlust direkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja, nu är du nog ute och cyklar lite...
![]() Kundförlust är ju som elpris påpekar något som uppstår när du inte fått betalt för dina varor. I det här fallet så får du ju tillbaka varorna och då uppstår ingen kundförlust. Gör som elpris skriver och kreditera bort originalfakturan och skriv ut en ny på frakten och hoppas på att få betalt. Du har ju sannolikt ingen rätt att kräva kunden på det när det gäller postorderförsäljning efterom ångerveckan gäller. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
http://www.konsumentverket.se/Documents/ko...jningslagen.pdf |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Dessutom är det skillnad på returer och ej utlösta paket
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja, det är ju precis det som det handlar om här. Elpris, du har rätt i att om kunden tagit emot varan så ska h*n stå för returfrakten. Däremot så lär du ha svårt att kräva ut kostnaden för returfrakten i de fall kunden vägrar att ta emot varan. Det här står inte klart och tydligt i dokumentet du refererar till, men jag har fått den informationen från inkassoföretag som menar att det finns prejudikat inom detta (oklart vilket då, har inget att referera till). Helt klart är iallafall att i de flesta lägen så är det inte lönsamt att jaga dessa kostnader, även om det är helt naturligt att kräva att kunden betalar in dem innan h*n får handla igen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Så här skrev jag i en tidigare tråd om just detta dilemma.
-- klipp --- Men om man läser på KO hemsida: http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...gArticleId=2 479 Under Distansavtal: Postorder För postorderförsäljning finns, förutom reglerna i distans- och hemförsäljningslagen, särskilda branschregler. Dessa har utarbetats efter samråd med Konsumentverket/KO och har antagits av Svenska Postorderföreningen. Branschregler (PDF) http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...orderregler. pdf Speciellt punkt 3.8 Outlösta paket Marknadsföring skall i förekommande fall innehålla information om att säljaren, för det fall köparen inte utövat lagstadgad eller annan rätt att frånträda avtalet, tar ut en särskild avgift för outlösta paket och om storleken av sådan avgift. Nu vet jag inte om man måste vara medlem i Svenska Postorderförening men OM dem nu kan ta ut en avgift för paket som ej hämtas ut då skall det även gälla alla andra butiker som säljer på Internet. Men andra ord så har KO gått med på att SP's medlemmar kan ta ut en ersättning för ej outlösta paket ... och flera av SP medlemmar säljer ju redan idag sina varor på Internet och inte bara via kataloger ... Men som sagt... vore intressant med kommentar från nån jurist eller liknande.. --- Slut klipp --- Några kommentarer om detta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla informativa svar.
Men jag måste ju kunna kräven på kostnaden för frakt tur och retur? Det är ju inte ett hävt köp. Det finns dessvärre bra många kunder som beställer grejer och sen struntar i att hämta ut dom utan att höra utav sig. Som jag gjort nu har jag tänkt om det lite, jag pratade med en revisor, jag förstod det som att jag skulle göra såhär: 1) Krediterat bort fakturan (jag har ju fått tillbaks produkterna, men inga pengar). 2) Skickat ut en ny faktura med kostnader för frakt och bokföra på konto 1515, osäkra kundfordringar 3.1) Vid betalning kreditera konto 1515. 3.2) Betalar kunden inte, bokför jag de ej betalda fraktkturorna som en kundförlust 4) Skickar ej betalda fraktfakturor till inkasso och bokför sedan de som betalar på konto 3950, återvunna kundförluster. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|