FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har beställt bannerannonsering hos en av sveriges största mediakoncerner. Jag har beställt X antal exponeringar och skulle enligt avtalet synas i direkt när man kommer in på sidan utan att behöva scrolla. Nu har det visat sig att bannern har placerats längre ner på sidan och besökaren måste scrolla ner på sidan för att se annonsen. Jag ringde då upp företaget och påpekade detta och fick till svar:
Dom kan se/mäta vilka som scrollat ner och så min annons visas och jag behöver inte betala för dom som inte scrollat ner och ej sett annonsen. Jag har varit med ett tag men jag tycker det låter smått omöjlligt. Vad säger ni, går det tracka/mäta vilka om en annons visats om man måste scrolla ner till annonsen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Det går ju att mäta via javascript om man har scrollat, men att man skulle ge sig in i ett sådant helsike för att mäta en annons tvivlar jag starkt på.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag håller med Jonas.
Ryktet säger att det är denna sida det handlar om: www.nrj.se .. jag kan iallafall inte se någon kod för det mediaföretaget påstår, kan någon annan det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Administratör
|
Dom måste ju i detalj kunna beskriva hur dom gör detta. Det måste ju finnas dokumeterat. Den informationen skall du ju självklart som annonsör få ta del av, helst innan kampanjen.
Om det nu är siten som nämns så finns det ju ingen möjlighet i världen att din annons för SMS skulle visas utan att behöva scrolla. Jag har 1680*1050 på min ena slavskärm och annonsen syns inte på långa vägar ändå. Ja vet inte vad som skulle krävas för upplösning. Bifogar lite statistik på upplösning från min tv-guide. tv-guiden är en mainsteam tjänst som funkar med minsta upplösning 1024 i bredd. Där kan man tydligt se att få har över 1050 i höjd. Under 7 % totalt och då har jag räknat okänd upplösning tillgodo försäljaren Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det lär ju vara rent kvalificerat skitsnack! Aldrig hört talas om att de mäter hur många som scrollar ner si och så mycket. Då skulle ju t ex aftonbladet.se även använt en sådan funktion, och det har man inte hört ett ord om vid kontakt med dem.
Kan inte se någon kod för ovanstående funktion... och dessutom använder (om det är ovan nämnda sajt) de sig av Dreamweavers inbyggda image preload-funktion. Känns inte helt tufft. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Låter helt osannolikt. Måste använda nån teknik som inte kommit ut på marknaden än.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Uppföljning:
Det hela gällde MtgNewMedia (tv3/nrj/rixfm/tv8/o.s.v.). Vi hade bokat möte för att lägga upp en kampanj på webb/texttv/radio. Jag fick en offert och muntlig genomgång. Offterten var ganska tydligt speccad med kanaler/impressions/placeringar/sidnummer o.s.v. Vi tyckte dock priset var lite högt och vid ett nytt möte hade dom pressat ner priset till en lagom nivå och vi accepterade offerten och fick ett avtal som vi läste och skrev under. Jag reagerade på att avtalet skilljde sig lite från offerten, den var inte alls lika speccad som offerten, men jag tog för givet att att avsaknaden av speccifikationer innebar att offertens speccifikationer gällde. Exempel: Offert: "Branding halvsida s100 tv3 texttv" Avtal: "Brandning s100 tv3 texttv" Offert "banner 240x120 pixlar på 8 mtg-webbsidor, first scroll" Avtal: "webbpaket mtg-media" Hela kampanjen startade på onsdagen och nu helt plötsligt visade det sig att det vi fick skilljde sig kraftigt från offerten, halvsidan på text-tv som skulle visas var 11:e sidvisning blev 2 rader som visades var 50:e sidvisning. Bannern som skulle finnas långt upp på sidan hamnade längst ner på vissa sidor och dök inte alls upp på andra, däribland tv3.se. Vi kontaktade mtgnewmedia och första förklaringen blev den jag frågade efter i inlägg 1, d.v.s. säljaren hävdade bestämt att vi inte betalade för impressions om besökaren inte scrollat ner. Efter att vi stod på oss och fortsatte klaga fick vi bara till svar att dom följer avtalet. Vi fick oxå veta att vi fått den högsta rabatten av alla företag år 2006 och att mtgnewmedia förlorade massa pengar på vår annonsering. Då blev jag riktigt förbannad. Hur f*n kan dom påstå att vi ha fått rabatt om dom i smyg gjort om paketet och gett oss mycket mycket mindre än offererat. Mail skickades till säljchefen, VD'n m.fl. med krav på omedelbart avslut av avtalet och efter några timmar gick man våra krav till mötes och annonserna plockades ner. Det jag har lärt mig för framtiden är att offert och avtal i framtiden ska vara EXAKT lika innan jag skriver under nått. Och ska ni göra affärer med MtgNewMedia... Var mycket försiktig... Riktigt fula fiskar Scrollräknaren jag frågade efter, den finns inte. Säljchefen ringde igår och bad om ursäkt, en säljare hade missuppfattat något ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Riktigt illa hantering av MTG!
Tack för varningen.... Förresten vad gäller offert vs avtal. Antingen ska avtalet innehålla exakt samma specar som offerten, eller också kan det även stå i avtalet "specifikationer enligt offert med datum/offert-nummer". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Ja där ser man. "Vi fick oxå veta att vi fått den högsta rabatten av alla företag år 2006"
Stackars alla lurade företag. ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|