FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det fler än jag som reagerar mot de stora annonsnätverkens priser? Om man tittar på tex adpepper så tar de i snitt 35 öre per exponering av 468*60-banner enligt deras lista med medlemssajter. Finns det verkligen företag som betalar så mycket för att annonsera på breda sajter som Aftonbladet, Radio City, Blocket mfl, eller är det bara ett listpris på hemsidan som aldrig omsätts i verkligheten?
Det hade varit roligt att veta vad övriga annonsnätverks priser ligger på samt om adpepper verkligen är så dyra som de skriver. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tycker också 35 öre per exponering låter orimligt högt. Men det kanske beror på hur nichad annonsen är. T.ex. är det någon som söker på något specifikt ord på aftonbladet så visas din annons som kanske har väldigt hög relevansfaktor, då kan annonspriserna stiga i höjden. Men som marknaden är nu så tror jag knappast att någon betalar 35 öre per exponering...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Förmodligen samma fenomen som i "print"-branschen... listpriser är till för att prutas på. Utan att nämna några titlar så har vi 30-50% rabatt på helsidor i ett flertal svenska & engelska tidningar. Skulle kunna tänka mig att det är likadant i internetbranschen, vi köper aldrig reklam på nätet så jag är inte insatt i den biten, förmodar att någon annan här borde kunna svara bättre på den frågan...
![]() Mvh, Tobias
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag kollade för nåt år sedan på Aftonbladet´s annonspriser och de var extremt höga. Tror att de då var 80 000 kr för stortavla plus 5 öre per exponering plus 50 öre per klick. Men att ta 35 öre per impression verkar oerhört högt. De kan nog ta väldigt höga priser per exponering på vissa underkategorier som om det kanske fanns någon kategorie som hette "Gå ner i vikt". Då skulle jag kunna tänka mig de priserna men för en vanlig exponering, ICKE!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Som vi tidigare kommit fram till, så ligger standard ctr på 0,21%
Vi räknar lite: 35 öre per visning av annons blir 0,35*100/0,21 = 167kr per besökare Om vi t.ex. räknar på 5% ctr (Det högsta jag någonsin kommit upp i är 4,5%, och det var en snuskigt riktad annons!) 0,35*100/5 = 7kr per besökare Det är fortfarande ganska saftigt pris... Var finns ekonomin bakom detta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ekonomin finns hos de idiot investearna som pumpar in pengar. roligate jag läste var typ iförsig ett par år sedan..
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Skulle inte bli förvånad om siffrorna stämmer, om det var för ett par år sedan dvs. Du vet väl själv hur det var under IT-bubbel tiden här i sverige. Löjliga designbolag som bestod av ett par Big Mac ätande tonåringar som framställde en logotype på ett halvår, fastän de fick flera miljoner i veckan. Spray som sade att de skulle köpa upp SKF om ett par år, osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Och jag menade 200k besökare.
sorry för missförstånde´t |
||