Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dedicated i utlandet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-03-04, 02:21 #1
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Här på forumet snackas det bara om ev1servers när det handlar om dedikerade i utlandet. Men det finns ju säkert många fler. Jag hörde talas om servermatrix.com för ett tag sedan och inte nog med att dom är billiga så har dom en enormt bra support. Killen som berättade om servermatrix för mig sa att han råkat kopilera kärnan så fel att burken inte gick igång några gånger. Då e-postade han dom med info om vilken kernel som han ville ha igång och inom 5 minuter var burken online igen. 24/7/365 är inte så tokigt.

Nå, vad har ni att säga om servermatrix och andra hosting-företag? Vilka andra länder ska man kolla i? Holland ska tydligen ha riktigt bra peering mot sverige (eller hela europa snarare) vad jag vet, så vad finns det för företag där? Jag är lockad av 1TB transfer....
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-04, 02:39 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar

Jag använder mig av dedikerade servrar i england bl.a för chatttjänster och sek. dns/mailbackup , fungerar faktiskt bra och ligger normalt mellan 40 och 60 i ping mot dom ifrån sverige.

Dedipower.co.uk har jag testat, funkar sådär, annars är det gyron.net som jag kör med. Lite information på sajten, men ack så kraftfulla
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-04, 13:59 #3
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Jag har en RaQ4 hos Tera-Byte.com i Kanada. Pris $99/månad (unmanaged) för 500GB transfer. En RaQ är inte så kraftfull, men räcker mer än väl för en statisk hemsida som min, som slukar mer bandbredd än processorkraft. (Har ca 7000 unika besökare/dag och som det verkar ska den klara uppåt tre gånger så många utan problem.)

Tera-Bytes support är otroligt bra. Jag har varit där tre år nu och har bara gott att säga om dem. De få gånger jag har behövt hjälp har de fixat problemet gratis och inom en timme, oavsett veckodag och tid på dygnet.

~ Helena
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-04, 20:12 #4
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

De brittiska hallarna var inte direkt billiga. Allting handlar ju tyvärr om pengar. Jag behöver en ganska kraftig burk. Minst en P4 Celeron på 2,4Ghz, 512MB minne hade jag tänkt med 80GB HDD att börja med. På servermatrix får man ju det för $79/månad inkl:
* 1000GB trafik.
* Grym support som loggar in och fixar med burken om den inte går igång.
* Test som kollar om HTTP-, FTP-, SSH-server osv är online och fungerar.
* IDS(!!!) samt att dom t.om uppgraderar mjukvaran om dom märker att det finna nyre (undrar hur det funkar i praktiken).
* Vill man ha mer minne eller HDD så stoppar dom i det när som helst.
* 100mbit urtag för liten extra kostnad.

Låter som en dröm så det vore kul om nån har erfarenhet av dem. Fan att jag just köpt en P4 2,8Ghz. Går online nästa vecka om inget drastiskt händer.
Oläst 2004-03-05, 01:47 #5
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: May 2003
VIP

Citat:
Originally posted by kullervo@Mar 4 2004, 00:21
Jag hörde talas om servermatrix.com för ett tag sedan och inte nog med att dom är billiga så har dom en enormt bra support. Killen som berättade om servermatrix för mig sa att han råkat kopilera kärnan så fel att burken inte gick igång några gånger. Då e-postade han dom med info om vilken kernel som han ville ha igång och inom 5 minuter var burken online igen. 24/7/365 är inte så tokigt.

Nå, vad har ni att säga om servermatrix och andra hosting-företag? Vilka andra länder ska man kolla i? Holland ska tydligen ha riktigt bra peering mot sverige (eller hela europa snarare) vad jag vet, så vad finns det för företag där? Jag är lockad av 1TB transfer....
Jag testade en server på ServerMatrix i en vecka. Apache krashade hela tiden av okänd anledning och supporten gav ingen direkt bra lösning för det, så skaffade en server till med EV1 istället. Felet på ServerMatrix verkade dock vara relaterat till något allmänt fel med Red Hat Enterprise och Xeon servrar (http://www.webhostingtalk.com/showth...hreadid=229306) så det kan väl även i viss mån skyllas på Red Hat.

Mer intressant om ServerMatrix är att de verkade ha sämre peering mot Sverige. Hade en svensk sida på servern med ServerMatrix ett tag och fick då mycket klagomål på hastigheten, klagomål som jag aldrig fått med EV1. Så jag skulle inte rekommendera dem för sidor med svensk publik.

Slutsats: Jag kommer inte testa ServerMatrix igen.

I samband med detta tänkte jag flytta min svenska sida till en europeisk server för att få lite bättre peering mot Sverige. Fick ett bra erbjudande ifrån RackCheck.com med en server på Telia linor (var nästan som en svensk server), men de slutade tvärt svara på alla mejl för två veckor sedan angående att installera all hårdvara som de utlovat.

Nu är det EV1 för hela slanten som tidigare, lär ta ett tag innan jag vågar prova något annat igen såå tröttsamt med serverproblem.
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-05, 03:32 #6
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Apache krashade hela tiden av okänd anledning och supporten gav ingen direkt bra lösning för det, så skaffade en server till med EV1 istället.
Det är väl inte servermatrix fel om inte mjukvaran funkar eller körde du nått serviceavtal? Jag sköter hur som helst mina burkar själv och dessutom kör jag helst Debian. Inte alla som erbjuder Debian, så där får servermatrix ett plus i kanten.

Det vore intressant att få testa några siter som ligger på en ev1server eller allra helst en servermatrix. Någon som kan skicka ett PM med en länk?

Ev1 har ju så få servrar lediga nu. Dessutom måste det vara en amerikan eller nåt gjort siten för man hittar inte rätt på den =)

Tips på vilket europeiskt land som man bör leta nogrannare i?
Oläst 2004-03-05, 16:37 #7
VIP

VIP

Citat:
Originally posted by kullervo@Mar 5 2004, 01:32
Citat:
Apache krashade hela tiden av okänd anledning och supporten gav ingen direkt bra lösning för det, så skaffade en server till med EV1 istället.
Det är väl inte servermatrix fel om inte mjukvaran funkar eller körde du nått serviceavtal? Jag sköter hur som helst mina burkar själv och dessutom kör jag helst Debian. Inte alla som erbjuder Debian, så där får servermatrix ett plus i kanten.
Det var ändå dom som installerade den icke fungerande mjukvaran, men det verkade som sagt grunda sig i en allmän bugg i RHE som även förekommit på tex EV1. Jag har hört mycket positivt om ServerMatrix som säkert väger upp.

Sidan du surfar på just nu ligger på EV1.
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-06, 04:29 #8
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Vad för server är det ?
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-10, 00:31 #9
MrL MrL är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2004
MrL MrL är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2004
Ska du ligga i Holland så hör med Mainframe Internet Solutions. De är i en byggnad som är avsedd för internet/hosting därmed finns förmodligen de förutsättningar som ett företag i den branschen kan tänkas vilja ha. En vän till mig som är CEO för NFOrce Entertainment är i samma byggnad. De erbjuder inte dedikerad server men dock värt att checka deras priser.
MrL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-17, 17:26 #10
Reverend Reverend är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
Reverend Reverend är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
Jag har försökt att både maila och ringa till Mainframe Internet Solutions, men inte fått något svar.
Existerar företaget?

Jag letar efter dedikerade servrar med stora tillåtna trafikmängder (->1000Gb/månad)
Reverend är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017