Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Marknaden för att bygga och sälja webbsajter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-30, 17:19 #11
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Jag har (nästan) bara gjort sådant som jag för tillfället har varit intresserad av. Hälften av mina projekt har börjat som nån liten pet peeve jag har rullande lokalt för mig själv och sedan tagit ett steg vidare ut på nätet. Tänk inte så jäkla mkt i termer av nischer, keywords och roi. Gör nåt kul och bra bara. De grejerna jag har gjort som har varit mer kommersiella än hobbykänsla är dem som har gått dåligt.

Det märks om man gillar sina projekt eller inte, både för dig själv (när du jobbar med det) och för dina besökare. Jag kör nästan uteslutande på SE-trafik så ja, det är såklart hett med användar genererat content, den långa svansen etc etc. Andelen trafik jag får från googles serps påverkar min inkomst väldigt mycket, men det är inte heller något jag stirrar mig blind på (siffrorna dag till dag). En bra tjänst står sig i längden oavsett vad google råkar få för sig (nu tänker jag på sandboxar, filter etc). En dålig tjänst som inte har någon naturlig tillväxt kommer att tappa även om du temporärt kan boosta upp den på artificiell väg genom länk och trafikköp.

Jag brukar göra som så att när jag får en bra ide så skriver jag upp den, sen får den ligga i min wiki och mogna, när jag sedan inte har något projekt på gång så plockar jag fram en ide därifrån. Jag har dessutom otroligt svårt för att hålla mig till ett projekt utan gör ofta avstickare hit och dit (under senaste halvåret har jag i princip jobbat med ett större projekt som snart ("hejhej björn) är klart, men under tiden underhållit mina befintliga, lanserat ett sidospårs-projekt och dragit igång ytterligare 2 konkreta miniprojekt).

På sikt är det där såklart inte hållbart för tiden jag lägger på administration och att marknadsföra, kommerialisera alla de här småprojekten äter mer tid än jag kan lägga på utveckling, så .. ja, det blir ju aktuellt med nån form av avknoppning / anställning där...

Framförallt tror jag det finns en anledning till att jag kan leva på det jag gör, och det är för att jag gör det jag tycker är kul. Dvs att skriva kod. En del projekt blir det inget av, en del blir dåliga grejer. Då och då träffar man guld. Jag har inga ambitioner på att bli världsledande, på att få riskkapital eller på att ha miljarder anställda. Mitt drömmål vore att kunna outsourca det administrativa jobbet jag är tvungen att göra nu och bara fokusera på att lansera nya projekt. Kombinationen med att brainstorma och göra de första draftsen på ett projekt är nog det roligaste jag vet. Fast jag har ärligt talat ingen aning om hur i tusan man skall sköta en sån grej, bara lasta av allt det tråkiga på nån annan utan att behöva utbilda dem i varenda lösning .. :P
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-30, 17:50 #12
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Medlem

Heh. Jag har läst lite om dom där MFA-siterna och funderat lite. Frågan är bara om det skulle vara värt all tid, och sen skulle det säkert inte ens vara speciellt roligt.

Och för att bli "rik" på det så skulle man ju behöva ett par siter också. Men då kommer man ju till delar där man kanske skulle kunna skriva någon typ av autogenerator som fixade mallarna åt sina siter och skötte allt sånt.

Men jag är lite som du också, jag har massor av idéer i huvudet. Börjar med den ena och kommer på en annan sen som jag fortsätter med. Det tar lite för mycket tid att göra klart ett projekt.
j0han är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-30, 18:08 #13
2cool4schools avatar
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2006
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
2cool4schools avatar

Reg.datum: Apr 2006
grazzy: bra skrivet, (y).

Som ni säger, att starta en sajt ska man ju inte göra för man vill ha cash. Det blir ju så uppenbart, titta bara på alla reklam sajter (toplistor mm). De vill ju bara generera pengar, även om idén är unik, så kommer ju inte pengarna direkt.

Många av mina projekt jag har haft så har det blivit så som grazzy sa, att man startar upp flera projekt vid sidan av. För min del, så blir det bara så att man fortsätter med det man tycker är kul. Jag skulle aldrig sitta vid datorn i flera timmar och göra något som jag tycker är pisstråkigt. Det kan andra få göra.

Sedan om du har någon tuff idé där du har några besökare per dag, så kan du låta en polare få göra allt arbete, oftast tycker de att det är svincoolt att vara ”admin” på en sajt, se bara t.e.x på fragbite, de ”fragbite-poliser” och ”fragbite-skribenter” brinner ju verkligen för vad de gör.

Istället för att starta upp 52 nya sajter som genererar 2 dollar om dagen, starta något som du tycker saknas eller är kul. Även om det finns hundra tals sajter som gör samma sak. Med rätt motivation (du släpper nya saker som konkurrenterna saknar) (eller som du tycker kan bli bättre.) så kan man komma långt, du ska bli bäst på det du gör helt enkelt.

Det här kanske inte gav så mycket hjälp om det tråden egentligen handlar om, lite blandande åsikter.
2cool4school är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-30, 19:14 #14
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Mycket flitig postare

Fick en idé. Varför inte sälja sajter till ett lågt pris mot att få ha kvar en annons eller länk. Har också funderat på att man skulle kunna ha en adsenserotering (mitt eget ord tror jag ehh). Alltså t.ex en timme visar man kundens adsense och den andra timmen sin egen osv. Vet dock inte om det kör ihop sig på avtalstexten.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-30, 19:30 #15
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

En sak jag tror många glömmer är att om man vill göra en funktionell attraktiv sajt så krävs det en hel del kunskap. Vi pratar databashantering, kodning, flashfilmer och animationer m.m. Alltså både konstnärlig och teknisk bevandring om man ska lyckas få ihop något. Jag misstänker att grazzy har båda de sakerna plus ett bra sinne för marknadsföring. Själv så känns det mer som jag ragglar runt och lär mig nya saker i slowmotion.

Saknar man nu dessa kunskaper så tror jag att steg 1 till 5 som jag skrev ovan kanske kan vara ett alternativ och samtidigt kan man testa den tekniska och konstnärliga biten.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-30, 21:17 #16
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Mycket flitig postare

Jag tror mycket på det Grazzy säger. Man måste tycka om det man gör för att det ska gå bra!

Annars vore det ju lite som att säga -
"Golf är halvtrist men Tiger Woods tränar golf 8 timmar om dagen och har gjort det i 5 år. Om vi säger att jag är hälften så talangfull som Tiger Woods borde jag med vara multimiljonär om 10 år om jag med tränar 8 timmar om dagen!! Jag börjar imorgon!"

Det förstår nästan alla att det inte fungerar, men om man gör en jämförelse med andra verksamheter så verkar inte folk tycka att det är lika uppenbart. Tex ploppar det upp forum och dylikt titt som tätt där det är uppenbart att ägaren inte bryr sig det minsta om forumets ämne, varje gång tidningarna skriver om-den-där-killen-som-blev-miljonär-på-sin-pokersida ploppar det upp tio nya pokersidor på nätet.

Nu kanske någon känner att det skulle platsa fint med en kommentar ang ett par av mina tidigare projekt, men, man lär av sina misstag
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-30, 22:43 #17
Medlem

Medlem

Hofvet:

Fast vissa har ju talang för saker också. Så även om du tycker det är kul och du tränar 8 timmar om dagen så betyder inte det att då blir bäst för det.
j0han är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-31, 00:59 #18
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Originally posted by andla@Oct 30 2006, 13:21
Köparen får en färdigindexerad sida och eftersom den är det och har några månader på nacken så blir ändringar av webbsidan, applicerad av den nya ägaren, mycket snabbare uppdaterad på google.
Med all respekt för din idé så tycker jag den exemplifierar hur sökmotorhysterin urholkar värdet av bra innehåll. För handen på hjärtat är det just den typen av webbplatser medelsurfaren är trött på och vill undvika till förmån för webbplatser gjorda med kärlek och engagemang. Däremot skulle ett ganska likartat upplägg där du rekryterade personer som nördat in sig på ett ämne, men saknade all kunskap kring webb, annonsering och seo, vara attraktivt. Jag har i varje fall tänkt i de banorna och kastat ut lite trådar. Visst, målgruppen blir kanske nischad ifall du hittar skribenter som skriver passionerat om ett smalt ämne men å andra sidan blir det en bra räckvidd för vissa annonsörer.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-31, 02:24 #19
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

j0han:

Japp, det var delvis det jag ville framhäva med mitt inlägg även om jag inser nu att jämförelsen inte var klockren.
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-31, 09:21 #20
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by Hofvet@Oct 30 2006, 22:17
Jag tror mycket på det Grazzy säger. Man måste tycka om det man gör för att det ska gå bra!

Annars vore det ju lite som att säga -
"Golf är halvtrist men Tiger Woods tränar golf 8 timmar om dagen och har gjort det i 5 år. Om vi säger att jag är hälften så talangfull som Tiger Woods borde jag med vara multimiljonär om 10 år om jag med tränar 8 timmar om dagen!! Jag börjar imorgon!"

Det förstår nästan alla att det inte fungerar, men om man gör en jämförelse med andra verksamheter så verkar inte folk tycka att det är lika uppenbart. Tex ploppar det upp forum och dylikt titt som tätt där det är uppenbart att ägaren inte bryr sig det minsta om forumets ämne, varje gång tidningarna skriver om-den-där-killen-som-blev-miljonär-på-sin-pokersida ploppar det upp tio nya pokersidor på nätet.

Nu kanske någon känner att det skulle platsa fint med en kommentar ang ett par av mina tidigare projekt, men, man lär av sina misstag
skulle nog tro att tiger snarare har tränat golf 8h om dagen i 20 år :P
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017