FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har ett problem och är inte säker på hur jag ska gå tillväga.
Jag driver ett forum, xxxxxxx.com, men har inte reggat xxxxxxx.se. Domänen har varit i min ägo i ungefär 2 år och den har varit kommersiell från starten. Mitt företag äger domänen men namnet på forumet är inte varumärkesskyddad eller något speciellt unikt namn. Mitt problem ligger i att någon nyligen reggade xxxxxxx.se och och börjat bygga upp ett liknande forum. "Skyll dig själv snåljåp blah blah..." Det är lätt att vara efterklok och ja, vi borde registrerat .se också. Detta hade förmodligen inte varit mycket att diskutera om det inte vore för att.... denna person registrerade sig på vårt forum den 17 sep 19 sep registrerades xxxxxxx.se (vi har loggat ipadress, email och vet med 100% säkerhet att det är samma person) Forumet bygger på samma bas, och dessutom är samma extramoduler installerade Samma forumnamn. Frågan är väl bara vad vi har för rättigheter? Denna person vet troligtvis inte om att vi vet att han har reggat namnet. Ont uppsåt borde inte vara svårt att visa eller? Det är inget varumärkesskyddat namn, men samtidigt är det inarbetat och vinstdrivande. Vad kan jag göra egentligen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle rekommendera dig att i första hand ta kontakt med verksamheten och påtala namnkollission - se vad dom säger och vad deras avsikt är.
Det låter lite likt http://www.webmasternetwork.se/f16t16517.html coh så kom jag att tänka på http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat...06/10/23/207050 Sen förs en namntvist av .se i en ATF (IIS) medan ett varumärkesintrång behandlas i tingsrätt. Beroende på vilket svar du får av domäninnehavaren bör du värdera det faktum att du inte ansett det vara nödvändigt att registrera domänen med vad du riskerar förlora i renommé/intäkter av deras verksamhet - väga det mot vad en rättslig åtgärd kostar (och att det trots allt inte behöver gå din väg) tja kort och gott - det finns ingen enkel formula över hur du ska tänka, men flera aspekter att väga in. Men ett första steg anser jag är att ta kontakt.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag håller på kontakt-delen. Risken är stor för att personen ifråga skulle nöja sig med en 500-1000 kronor, beroende på hur ni lägger fram det. Ha en schysst attityd och be om att få köpa domänen så blir han/hon nöjd, och ni slipper lägga ner mer tid på det här ärendet.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|