FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
IDG artikel
Är det en ny IT-bubbla på g eller? Visst hade väl varit lite kul med lite extra pengar, men samtidigt känns det inte så intressant att bjuda bort halva firman samt styrelseplatser... men för massor med pengar...så kanske det kan vara värt det ![]() kul artikel hur som helst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Mjae, tycker dock inte det går att jämföra med e.g. år 2000 finns ju massor av "internet företag" (för att använda ett kasst uttryck) som tjänar massor med pengar för att sen ta in riskkapital ... Finns väll dock alltid de som mer satsar på att ta in kapital och bränna det på egna löner än att faktiskt utveckla sina koncept till att bli lönsamma. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ehh.. är inte poängen med riskkapital löner. Har du ett koncept som är lönsamt behöver du ju inte riskkapital...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Poängen med riskkapital(ister) är att de kliver in som kompanjoner i ditt bolag med syfte att driva upp det till att vara duktigt lönsamt.
I starten kanske inte alltid kapital och kunnande finns för att driva bolaget, men idén kanske är lönsam vilket gör det attraktivt att dra in kapital för att få snurr på verksamheten. Efter ett par år drar sig kapitalisterna ur med en vinst och själv har du ett bolag som rullar på fint (förhoppningsvis, glöm inte Boo.com). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Riskkapitalister går alltid in med tanke på en för dem lönsam exit. Kanske säljer de till andra investerare. Egentligen handlar det om att inte hamna sist med svartepetter på hand. Om ditt bolaget blir lönsamt eller inte spelar ingen som helst roll. Det är riskkapitalistens exit som ska vara lönsam. Även om den måste göras över lik. Riktiga entreprenörer gör rätt, ser till att undvika risker och växer under egen lönsamhet. Och om din verksamhet går bra behöver du inget riskkapital och det är du som bestämmer. Och kanske gör en lönsam exit. Eller driver vidare och tjänar mer pengar. Som Kamprad. Riskkapitalister är onda pengar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Finns ju femtielva olika orsaker till att ta in riskkapital även om bolaget är lönsamt .... finansiera en internationell expansion, få in kunnande i bolaget med mera.
Vad som är bra eller dåligt går väll inte och säga så lätt (som med allt annat) ... alla riskkapitalister är ju inte ute efter att gå in i ett bolag hausa det och göra en snabb exit (även om dessa såklart också finns). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Den stora skillnaden mot 2000 är väl att då handlade det främst om företag som gjorde miljardförluster medan i det i dag ofta handlar om företag som går med vinst.
Dock märks det att IT-marknaden är het, vid sidan av mitt eget företag jobbar jag på en gymnasieskola med inriktning mot it, data och programmering. Sedan sommaren har typ hälften av våra lärare i datarelaterade ämnen slutat då de fått jobb som tex programmerare och programutvecklare. Har själv fått tre erbjudanden under föra året och ett hittills i år, dock trivs jag bra på jobbet och är nog mer intresserad av att köra på mitt eget företag än att byta jobb så jag kommer nog bli kvar tills jag väljer att köra mitt eget företag på heltid. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag säger det en gång till så att ingen missar detta budskap: Det enda en riskkapitalist bryr sig om är en för honom lönsam exit. Allt annat är sekundärt. Om bolaget är lönsamt. Om det gör roliga grejjer. Om det är högkonjunktur. Om det är en bubbla. Om det innebär internationell expansion. Om det innebär teknologiska genombrott. Allt kommer i andra hand. Tyvärr. Ha inga förhoppningar om något annat. Hittar ni riskkapitalister som inte i första hand bryr sig om en lönsam exit bör ni kalla dem för investerare, mecenater, suckers eller vad ni vill. :-) IT håller på att bli otroligt hett igen, speciellt eftersom flera områden nu verkar ta sig och generera lönsamhet, exempelvis e-handel och annonsering på Internet. Det attraherar ju investerare som ser att det nu går att tjäna pengar (men förväxla inte investerare med riskkapitalister). Ett område som ligger mig nära är Open Source. Jag var ordförande för strategispåret på Linux Open Source Forum http://www.conductive.se/linux2006/ i förra veckan och det är kul att se företag efter företag bli allt mer nyfikna på Open Source och de kostnadsbesparingar inom IT som de kan göra. Ett annat område är de nya affärerna inom ständig uppkoppling http://www.apple.com/se/education/profiles/n3p/ och ett tredje givetvis projektledning för Web 2.0 som ni alla vet håller på att bli superhett även i Sverige. Oavsett vad, lycka till alla ni som kämpar, startar bolag, sliter och gör business - med eller utan riskkapitalister! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|