FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hej
Funderar lite smått på att skaffa ett 3G datakort till laptopen. Någon som har testat, hur pass bra fungerar det i så fall? Är det stor skillnad på de olika operatörerna? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Finns trådar om det har jag för mig..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Det funkar för att kolla mail och surfa lite på, inget du kan ersätta din normala uppkoppling med (sjukt låg upstream + nedkopplingar). Tänk på att det är sjukt dyrt också. Testa att surfa runt lite och kolla hur mycket bandbredd som går åt, ofta betalar man ju upp mot 10:- per mb (20 hos telia?). Jag vet inte om det är nån större skillnad på att köra med mobilen som modem och en usb-kabel eller via datakortet, datakortet kostar ju rätt mycket extra - så om det inte ger dig några fördelar kan du ju lika gärna köra med mobilen som modem.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
fördelen är väl att du slipper fippla med mobilen. Bekanta har använt och varit nöjda - jag har inte provat själv. Dock har GPRS fungerat hjälpligt tidigare, så bortsett från att det blir dyrt så bör det fungera.
Kvaliteten skiljer dock en hel del mellan olika operatörer.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Innan jag fick min bredbandsuppkoppling här ute på landet, använde jag 3G som datauppkoppling. Min upplevelse av det är att det fungerar riktigt bra. Använde det bland annat för att koppla upp mig till ekonomisystemet som jag har online. Visst det är inte som en bredbandsuppkoppling då hastigheten ligger på ca 300 kbit/s ner. Så det är väl inget man ersätter en bredbandskoppling på kontoret med, om man har tyngre upp/nedladdningar och vill att det ska gå fort. Men för att sköta en enklare daglig drift om man är på resande fot eller inte vill kosta på sig en bredbandskoppling hemma så är det ett bra alternativ. Jag har för mig att samtliga 3G operatörer i landet har ett erbjudande om flatrate för datatrafik upp till en 1GB /månad. Jag har använt mig av både Tele2 och Telenor som operatör för detta. Mvh Anders Laby |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Mmmm, nog har de flatrate allt...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Administratör
|
Vi har 3gkort från Vodafone, 690 kr i månaden för flatrate surfning.
Ersätter ju inte vanligt bredband men funkar förträffligt till det mesta man vill göra. Bärbara datorn kan vara online 24/7 förutsatt att man är inom 3g/gprs täckning.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag tror Telia också erbjuder det. Rätt intressant erbjudande de har med rörligt pris.
http://www.telia.se/PrivatWebben/Attachmen...is_20060407.pdf Surfar man inget en månad så kommer man undan med 40kr (alt 120kr). Surfar man sedan mycket riskerar man aldrig en för hög faktura med deras maxtaxa på 668kr. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Vi kör också 3G kort från Telia, har dock lite olika abonnemang. Vissa har bara köpt till en viss datamängd på ett vanligt kort. Andra (mig inkluderat) har Telia Connect med fastpris eller rörligt pris (men med pristak)
Fungerar ypperligt, kör ofta lite olika typer av TS lösningar och har inget att klaga på förutom att det vid något enstaka tillfälle kan koppla ner. Dock bara att klicka på anslut igen så kopplar man upp sig på nytt. /Anders Holgersson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Grazzy: 25.000 kr??? Tankat porr genom 3G
![]() Som sagt har det skrivits mycket förr om 3G. Alla operatörer har sina fördelar. Comviq: billigast Tre: Bäst 3G täckning, HSDPA kommer snart Telia: Bäst 2G täckning, stora delar av nätet uppdaterade till EDGE vilket ger nästan 3G hastighet med 2G. Homerun på köpet. Telenor: Erbjuder tillsammans med Linksys en router som man stoppar in 3G kortet i och sedan kan flera dela på 3G anslutningen. Skriver för övrigt detta inlägg på en HSDPA anslutning och även om överföringshastigheten blir långt ifrån utlovade 1.8 Mbit, snarare 0.4-0.5 mbit så är svarstiderna mycket högre än "vanlig" 3G. Från klick till laddad hemsida behövs bara nån tiondels sekund. Känns som typ 1-2Mbit bredband. Drog igår ner en film på 700 MB med torrent över HSDPA. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|