Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ajajaj hur sjutton kan RFV missa en sån grej ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-25, 13:37 #71
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Antag att det i pressreleasen hade stått: "Registreringen blev möjlig efter att .SE felaktigt avregistrerat namnet elisabeth.se istället för elisabet.se efter en felläsning av en avregistreringsanmälan från Bettan Svensson." Hade IIS egenmäktigt gått in och annulerat Bettan Nilssons surt förvärvade domän? Knappast...
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-25, 13:39 #72
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Citat:
Originally posted by jokkoapa@Oct 25 2006, 12:11
Jag anser att om IIS skall kräva att ombuden följer deras avtal och regler så skall dom agera på samma sätt själva. Det har pratats om IIS´s identitetskris vad gäller namnval, men ser det som principiellt viktigt att de även ser igenom och förtydligar sitt eget uppdrag och vilken roll de ska ha framöver..

Håller helt och hållet med dig. II-stiftelsen vet idag inte vem de är och vilka deras kunder är. Det är otroligt viktigt att de ser till att de tydligt definierar detta, då givetvis med utgång från deras styrelses beslut om en registy-registrarmodell. Detta var någonting vi likaså diskuterade på årsmötet för ombudsföreningen.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-25, 15:15 #73
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by autosvar@Oct 25 2006, 13:37
Hade IIS egenmäktigt gått in och annulerat Bettan Nilssons surt förvärvade domän? Knappast...
Givetvis har du rätt, men jag märker att jag behöver förtydliga hur pass illa (i mina ögon)det här har skötts och varför jag så bestämt hävdar att fel begåtts och att IIS medvetet ljuger:

* Missen kring [försäkringskassan.se] är RFV´s misstag och ingen annans.
* Smålänningens registrering av [försäkringskassan.se] var alltså helt i sin ordning.
* Varken RFV eller IIS har reagerat över detta faktum under den gångna månaden innan jag skriver om sidans innehåll på WN.
* Flera medlemmar kontaktar RFV, IIS och olika media.
* Moderator jonny får svar av IIS´s jurist att dom inte kan göra något
Citat:
From: "Abuse II-stiftelsen" <[email protected]>
Sent: Monday, October 23, 2006 3:04 PM

Hej,
Vi kan tyvärr inte göra så mycket åt det inträffade, kontakta
webbhotellet.

Vänliga hälsningar / Best regards

XXXXX XXXXXX
Jurist, Domänavdelningen
.SE (the Internet Infrastructure Foundation)...
* Sen tar allt plötsligt en helt annan vändning, sannolikt när RFV och media tar kontakt med IIS och helt plötsligt förändras ägarinformationen för domänen från innehavaren till Försäkringskassans information.
* Kort därefter släpps en pressrelease som förklarar att IIS läst av en avregistrering på ett felaktigt sätt och att IIS är orsaken till felet och därför "har rättats till"
* Henrik Larsson skriver ett inlägg som ger mig information som jag inte hade innan.
* Med denna information tar jag kontakt med min "tillförlitliga källa" och får bekräftat att misstaget var RFVs

Mina slutsatser är:
*IIS säger sig först inte kunna göra någonting åt saken, sedan efterkonstruerar dom lösningen att själv bära hundhuvud för att lösa problemet. Därtill är det minst 1 person på IIS som medvetet angett felaktiga uppgifter (Läs ljugit) vid tillverkande av pressreleasen.

Det hade varit mycket bättre att kört med öppna kort och sagt "Det har skett ett misstag och eftersom RFVs verksamhet inte kan blandas ihop med den här verksamheten som visas på sidan så släcker vi ner domänen i avvaktan på rättsliga åtgärder" Det hade gett en allmän acceptans!

Eftersom lögnen nu är ett faktum skamfilas IIS´s trovärdighet i stort..
Men nu släpper jag det här, jag anser att det är mycket tokigt skött av IIS och jag ser det som viktigt att ombud och andra vet vad som skett.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017