Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Välja forum

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-18, 00:23 #1
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Medlem

Hej!

Jag ska dra igång ett forum och är något förvirrad över vilket jag ska välja.

Någon som har erfarenhet av olika typer och kan ge mig lite råd?

Om jag skulle få för mig att byta plattform om ett år, tappar jag alla trådar eller kan man föra över dom på något vis?

MVH

R
robaino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 01:17 #2
Peak Peak är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Medlem

Beror lite på vad du kan köra för språk.. (php, asp), hur mycket, om något, du vill betala och ja, när de gäller konvertering så brukar de stora ha konverteringsprogram från forumtyp x till y.

Mina rekommendationer:

Betal:
http://www.invisionboard.com
http://www.vbulletin.com

Gratis:
http://www.simplemachines.org
http://www.phpbb.com (rekommenderas egentligen inte, men eftersom många kör det, och det är rätt så användarvänligt. Annars är det rätt kasst i och med att det saknar många funktioner man kan förvänta sig av ett forumscript idag).

Detta är om du kan köra PHP. Är det asp som gäller så får du fråga nån annan.. :P
Peak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 01:55 #3
Medlem

Medlem

Tack för ditt svar!

PHP går bra..

En följdfråga; Vad är det för "fel" på PHPbb? Har varit inne på det men vill inte missa massa roliga funktioner...

Gratis eller inte spelar ingen större roll, bara det blir BRA ;-)

MVH

R
robaino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 02:08 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Två problem med phpBB;
a) heslich kod - svårt att lägga till egna modifikationer / hög tröskel att sätta sig in i hur det fungerar med språk, templates och moduler.
B) utsätts då och då för maskar pga säkerhetsfel i koden (detta betyder inte att phpbb är sämre än något annat forum, bara att det är många installationer av det och att källkoden är öppen för granskning).

Faktum kvarstår ju dock att det finns extremt många modifikationer till phpBB, det är dessutom gratis och relativt enkelt att använda som administratör. Man bör följa med lite i säkerhetspatcharna som släpps till det om man skall köra på det dock.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 02:11 #5
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Har för mej att IPB 1.3 Final var sista gratisversionen av Invisionboard.

Vet inte om man får använda den längre. Blir projektet populärt är det ju enklare att uppgradera till en betalvariant om man utgår därifrån.

Minns jag rätt hette filen lite kryptiskt "1p3Final.zip" och borde finnas i nåt arkiv nånstanns.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 02:59 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag har ett phpbb forum och tycker att det är jobbigt värre. Trots att jag uppdaterar ibland så har jag fått forumet hackat två gånger. Dessutom är alla spam-botar anpassade efter phpbb forum. Så det drar till sig automatiskt spam. Jag använder en captcha, men det hjälper inte det minsta.
Nu går det säkert att komma till rätta med de här problemen om man bara lägger ner lite tid på det. Men det är tid som man skulle kunna använda till bättre saker om man väljer en annan plattform för forumet från första början.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 03:25 #7
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by Thomas@Oct 18 2006, 02:11
Har för mej att IPB 1.3 Final var sista gratisversionen av Invisionboard.

Vet inte om man får använda den längre. Blir projektet populärt är det ju enklare att uppgradera till en betalvariant om man utgår därifrån.

Minns jag rätt hette filen lite kryptiskt "1p3Final.zip" och borde finnas i nåt arkiv nånstanns.
IPB 1.3.1 till och med var den sista "riktiga" verisionen som är gratis. 2.0.0 finns även som trial version som också är gratis att använda. Föreslår dock ingen av dessa eftersom det ligger en hel del timmar dolt för att säkra dessa mot dom hål som finns...IPB 2.2 är runt hörnet och det känns som en riktigt bra version att bygga communities runt

Jag har använt IPB sen 1.2 (det var ett tag sen) och eftersom jag är designer i botten har jag petat runt i det mesta och gillar vad jag sett, så jag skulle rekommendera IPB i det här fallet
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 07:42 #8
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Jag har IPB 1.3 Final liggandes för den som är intresserad. PM'a e-postadressen
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 11:07 #9
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
http://www.simplemachines.org
Klockrent och säkert.

Håll dig på en armlängds avstånd från PHPBB.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-18, 11:54 #10
Medlem

Medlem

Det enda som riktigt irriterar mig med SMF är att sökningen defaultar på "relevans" istället för "senaste ämnet" i sorteringen. Men det går ju att ställa in.

Jo, PHPBB har haft stora problem på sistone. Vill man dessutom göra nåt seriöst så rekommenderas absolut ett kommersiellt program. Mest pga att man då garanteras support ifall nåt händer.

Hur det är med VBulletin vet jag inte riktigt, men IPB har tyvärr försämrat sina villkor allteftersom. Jag köpte mina två licenser när det fortfarande fanns livstidslicenser. Det vill säga att man för en engångssumma fick livstids support och uppdateringar. I och med att de antagligen märkte att detta gav för lite pengar så har de ändrat lite så man numer får betala en liten summa varje år för att få tillgång till support och uppdateringar. Tror att det är ungefär samma modell som VBulletin har.

Finns naturligtvis andra kommersiella forum, men antingen så är de vansinnigt dyra eller inte speciellt bra, imho. UBB/Groupee eller vad de nu kallar sig är en sådan. Vansinnigt dyra licenser för ett inte speciellt bra forum.

Man bör kanske också tänka på att VBulletin och IPB drar mer resurser än de flesta andra, mest pga att de har fler funktioner. Dessa går dock att stänga av.

Använder själv IPB, som sagt. Mest på grund av att jag gillade designen på (dåvarande ) 1.3 gentemot VBulletin.
Peak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017