Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Värdering av uppgifter i kunddatabas

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-16, 11:50 #1
nhoj nhoj är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2006
Nykomling

Jag har en fråga angående era erfarenheter kring värdering av uppgifter i kunddatabasen.

Jag håller på att starta ett nytt projekt där vi förhoppningsvis kommer att ha en stor mängd användare i vår databas. Vi kommer att ha ganska detaljerade uppgifter kring alla användare (inkl. pnr, namn, verifierad email, hemadress).

Hur mycket skulle det, enligt era erfarenheter, vara värt att t.ex. ha veriferade telefonnummer? Självklart skulle det underlätta för oss ur supportsynpunkt. Men är det värt extrakronorna/användare att göra en uppslagning?

Vilken information värderar ni högst/har ni haft mest nytta av i er kunddatabas?

Tänkte mest att det skulle vara kul om någon hade lite tankar och idéer
nhoj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-16, 13:28 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Jag undviker företag som kräver mer information än vad som är nödvändigt för att kunna expediera en beställning. Så jag driver mitt eget företag enligt samma princip. Människor i största allmänhet brukar inte vara så pigga på att stå med i register. Av erfarenhet vet de flesta att det brukar innebära samtal från telefonförsäljare och annan reklam. Vill du erbjuda bra kundsupport så är det kunden som ska ha ditt telefonnummer och inte tvärtom.

Nu vet jag i och för sig inte vad du säljer. Så i ditt fall kanske både person- och telefonnummer är relevant.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-16, 13:29 #3
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Vill kunden i fråga bli kontaktad via telefon, lämnar väl kunden telefonnummer till er vid support?

Typ, skickar mail och ber att bli kontaktad på sin telefon...
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-16, 23:46 #4
Nykomling

Nykomling

Tack för svaren!

Jag ber om ursäkt för allt hemlighetsmakeri.

Jag håller med om att en smidig registrering passar mig själv väldigt bra. Och om det bara var för den saken så skulle jag gärna hålla det hela så enkelt som möjligt med så få uppgifter som möljigt. Men vi kommer sitta i en position där kunden kommer ha ett starkt incitament att genomföra registreringen. Och då är det ju dumt att inte åtmindstone överväga vilken information man skulle vilja ha. Så frågan är väl mer hur mycket extra värde t.ex. ett telefonnummer tillför en ordentlig kunddatabas.

Man kommer från systemet kunna plocka ganska intressant statistik om köpvanor osv. osv.

Vilka uppgifter skulle ni finna mest intressanta rent statistiskt? Och skulle det vara värt den/de kronor/kund det skulle kosta att göra ett uppslag?
Oläst 2006-10-17, 01:07 #5
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Jag utgår ifrån att du tänker sälja informationen vidare till tredje part då. Ålder, adress, telefonnummer, e-post, yrke, kön och intressen tror jag är sådan information som företag intresserar sig för. Problemet är att du förmodligen kommer att bli sittandes med ett enormt register där varken namn, telefon eller intressen stämmer. Möjligen kan du validera e-postadressen, men även där brukar folk ange en provisorisk hotmail-adress. Undantaget är väl om informationen som kunden anger kan hjälpa kunden på något vis. Ett exempel skulle vara en CV-databas där arbetsgivare letar arbetskraft. Ett annat exempel skulle vara ett community som Lunarstorm. Då är sannolikheten större att du faktiskt får korrekt information. I annat fall tror jag det blir ganska meningslöst att samma in en massa data. Om data/statistik inte validerar så har den inget värde.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-17, 03:32 #6
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Ett exempel:
Jag driver en sida med userDB på över 25.000 individer med all info som du pratar om. Den är inte värd ett öre för någon annan än mig eftersom man har en integritet att inte sprida till tredje part eller använda för annat än ge den tjänst man tillhandahåller.
Totalt värde på denna userDB: 0kr

Om du däremot har en tjänst som nämnts för t.ex. jobbsökning är det ju en helt annan sak. För att kunna räkna något värde i en userDB för egna tjänster börjar vi prata sälja information till spammare och då är du fel på den.

Det finns dock något som heter riktad annonsering. Om du kan påvissa att 90% av dina användare endast har ett ben och bor i Umeå så kan du få bra betalt av Benproteser i Umeå AB för annonsplats.

Sammanfattat: En databas har endast ett värde i form av att kunna få rätt annonsörer, dig själv/din tjänst och för lägre stående varelser (spammare).
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-17, 08:35 #7
Nykomling

Nykomling

Återigen; tack för svaren!

Självklart skulle vi inte sälja kundregister till spammare.

Men man kan ju som sagt sälja utdrag av statistik (undrar om vi borde trycka dit en checkbox för benproteser ).

Men en kunddatabas av denna modell skulle ju kanske kunna vara intressant att sälja annonsutrymme om man t.ex. kör ett frivilligt nyhetsbrev och kan påvisa att det läses av 3000 kvinnor mellan 23 och 27 år i Umeå som använder Telia och har benprotes.

Som sagt yrke och intressen kanske skulle kunna vara intressant info.

Någon som har erfarenhet av att sälja statistik/annonsplatser i nyhetsbrev?
Oläst 2006-10-17, 10:18 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by nhoj@Oct 17 2006, 08:35
Återigen; tack för svaren
Självklart skulle vi inte sälja kundregister till spammare.
Men man kan ju som sagt sälja utdrag av statistik (undrar om vi borde trycka dit en checkbox för benproteser ).
Men en kunddatabas av denna modell skulle ju kanske kunna vara intressant att sälja annonsutrymme om man t.ex. kör ett frivilligt nyhetsbrev och kan påvisa att det läses av 3000 kvinnor mellan 23 och 27 år i Umeå som använder Telia och har benprotes.

Som sagt yrke och intressen kanske skulle kunna vara intressant info.
Någon som har erfarenhet av att sälja statistik/annonsplatser i nyhetsbrev?
Jämför med andra säljare av adressinfo. Det ligger på från cirka femman/adress selekterat och klart.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-17, 20:11 #9
Gustafsson Gustafsson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2005
Gustafsson Gustafsson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2005
Är det en kundregister eller medlemsregister du kommer bli sittande med? Du skriver ju både användare och kunder...

Min erfarenhet är att kunder, som registrerar sig i t ex en webshop för att köpa någonting i större utsträckning lämnar korrekta uppgifter än om det är medlemmar som gratis registrerar sig för att komma in på t ex en community.

Värdet på kundregistret går ju inte att uppskatta utan att vi vet vilka tjänster/produkter de brukar köpa, hur mycket de köper för och hur lojala de är. Och ett register på 10000 användare där vi vet att 80% av användarna inom ett år kommer köpa en ny bil bör vara mer värt än ett register där 80% brukar köpa en ringsignal till mobilen varannan månad...
Gustafsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017