FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är precis i flyttartider och kommer väl att flytta till hus inom en snar framtid (i bästa fall köper jag hus i nästa vecka)
Det huset vi jobbar på att få just nu behöver värmesystemet bytas ut från olja och det lutar mycket mot pellets. Så min fråga är om någon känner till en sida där man kan söka efter vart det är billigast att köpa pellets, samt om det finns någonstans där man kan söka efter sjävla systemet. Alltså få fram pris för komplett system med brännare, matarskruv mm.... eller om ni har personliga erfarenheter och har tips om företag...allt mottages med tacksamhet...är ju en jäkla djungel... om inte annat kanske jag precis skapade ett jobbtillfälle för någon driftig själ på WN. En samlingssida för villavärme...jämför priser, etc, recensioner på företag, system etc....lär vara grymt eftertraktat av mäklare om inte annat ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Administratör
|
Tänk på att du måste kolla om du kan eld med pellets först! Grannarna kan klaga och du får ge upp det! Luktar endel så vänj dej vid kläder som luktar brandrök. Om grannarna tittar snett på dej så är det samma problem för dom. Skall du eld med säckar brinner dom upp på några dagar du du måste hålla koll. Socknar lågan och du åkt bort en helg så har du ett sönderfrust vattensystem på vintern. Pellets är en livsstil.
Jag är i samma situation, har kollat i 6 månader nu och mest lovande verkar vara bergvärme hittills! Det finns ingen oberoende info om detta på nätet, om du i din kommun har en energirådgivare, ring denne. Säger hon/han pellets då är det nog ok. Väljer mellan pellets, fjärrvärme och bergvärme. Eldade med olja i ett hus som torde förbruka 4.5 kbm per år. Citat:
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
En kund driver www.varmavillor.nu tillsammans med Villaägarnas riksförbund. Ingen aning om hur relevant informationen är i ditt fall dock, men de jobbar mycket med pellets och andra alternativa värmekällor.
Själv är jag mer sugen på jordvärme ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag grävde ner jordvärme när jag köpte mitt hus för 3 år sedan, har aldrig ångrat det. Smidigt och billigt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Precis installerat pellets. Panna med el som backup om det skiter sig. Ingen lukt alls och bara rök vid behov i skorstenen.
Rekomenderar http://www.pellets.info/ för bra information. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
I vintras köpte vi en pelletsbrännare som monteras i befintlig panna där oljebrännaren ska sitta. en investering på 19 500:- ink montering och justering.
Pellets köper jag från Skellefte bränslen som lev fraktfitt vid beställning av 3 ton eller mer. Forskat lite i det här med pellets, och har kommit fram till att man ska köpa varmpressad pellets pga att den dammar (smulas sönder) mindre och att man får en garanti på minst 4,8Kvh/kilo. har haft det ganska exakt ett år nu och har förbrukat ca 5,2 ton till en kostnad av 7500:- i ett hus på 160 kvadrat. i elström har vi förbrukat 5988kvh på ett år. Så jag är helnöjd och kan "varmt" rekomendera pellets. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Det senaste jag hört om pellets är att den skall vara så ljus som möjligt. Minst skräp och mest värme. Kör med Laxåpellets och det verkar fungera bra. Dock är det annat i detta hus som ställer till det, bl.a. olika dimensioner på värmeledningsrör, En del av kåken är från 50-talet (grova rör) och den andra från 80-talet (tunna rör).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Värmepumpsforum
om du inte vill hålla på med pellets. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Administratör
|
Är det nån som vet de exakta reglerna ang hur och vart man får elda med pellets?
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Finns det inte bidrag man kan söka om man övergår till pellets?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|