FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag är ofrivillig webmaster på www.hittehund.nu. (Frånskriver mig allt ansvar för design och kodning, är bättre på att fylla webben med innehåll, webplatsen fyller en funktion och är välbesökt.) ![]() VI har under de senaste åren legat på Loopia då jag efter några år med sponsrade mindre webhotell med mail och serverkraschar ville ha bättre kvalite och bra kontrollpanel så att man kunde genofmöra mindre ändringar själv. Loopia är som bekant otroligt dyra med extra utrymme och vi betalar en krona per mb i månaden. Totalt kostar ett webpaket med 500 mb företagspaket ca 17-1800 i kvartalet och så tillkommer 1200någonting i kvartalet för det extra utrymmet. För oss som ideell verksamhet har vi kommit till en punkt där vi inte längre har utrymme för det. Jag betalar för webhotellet ur egen ficka då vår djuskyddsverksamhet är till 100 % ideell och bygger på volontärers insatser. Det är därför aktuellt att byta. Loopia är inte intresserade av att sponsra oss. Vad jag vill ha förslag på nu, är en fråga som säkert är aktuell till och från på det här forumet. Vad jag söker är ett stabilt webhotell som inte behöver vara gratis, men som har ungefär vad Loopia erbjuder med bra service, egen kontrollpanel och där jag kan lägga flera domäner och speglar i samma rot. Ett konto där jag kan hosta flera domäner. Egen server hos en privatperson eller de allra billigaste webhotellen är inte intressanta, däremot behöver vi byta inom kort då vi har 3 månaders uppsägningstid. Är det någon som på rak arm har några rimliga förslag utan att hänvisa till sökfunktionen? ![]() Jag har inga särskilda krav på servern, behöver inte vara frontpage extensions eller dyl, men vanliga tjänster såsom kortbetalning, (kan vara bra på sikt) mailinglista, nyhetsbrev, fria epostkonton och förmåga att själv lägga upp sådana, samt gärna livesupportprogram som kan installeras på servern. Reggade ett konto hos www.manufrog.se just bara för att lära mig fantastico och andra tjänster de kan erbjuda, men saknar tyvärr nödvändig teknisk kompentens själv för att kunna konfigurera det. ![]() Om någon har ett superdupererbjudande med sponsring eller rabatt på ett av de större webhotellen tas det tacksamt emot, men vi har mest medelålders kvinnor som målgrupp på vår hemsida så en banner i reklam kanske inte ger så mycket vill jag vara ärlig med. Även om vi har många besökare och en levande webplats. Hoppas på svar i tråden eller per mail [email protected] Vänliga hälsningar Christine Leijd |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
JX Webbhotell kanske? Drivs av samma personer som tar hand om detta forum.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Men det är i huvudsak inte en helsponsring jag söker, utan jag försöker bara skära ned våra utgifter. Det är ändå mer än 12.000 kr per år som jag har i utlägg bara för webben, och jag lägger heller 3-4000 kr per år och sätter resterande på en bra och trevlig webbyrå som kan fixa designbiten. Jag är jättesuspekt mot webhotell som ligger på mindre än 100 kronor i månaden, det är viktigt att mailservrarna alltid fungerar och att det är ytterst små driftstopp. Därför ser jag hellre ett väletablerat företag med gott renomme än billiga servrar med nästan-gratiskunder. Om det bara hade varit för en personlig privatsida hade jag inte brytt mig lika mycket, men nu när vi har ansvar för djurs välfärd måste det fungera komplikationsfritt. Jag var efter Internetworlds omdöme i webguiden i kontakt med Aleborgs, och såg skilda kommentarer om dem i det här forumet. De verkade även tillmötesgående med att hjälpa till med tekniken inledningsvis för att installera ex livesupport som jag gärna skulle vilja ha då det skulle underlätta och avlasta alla telefonsamtal. Det är därför jag vill ha alternativ då jag inte har bestämt mig. Och det är inte så att jag vill ha det billigaste, utan gärna i medelklass, men där tillförlitligheten och bemötandet är jämförbart med Loopia som förutom sina hutlösa priser har varit i världsklass. Christine |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Pris och prestanda är inga problem att matcha för dom flesta webhotell, men av dina poster verkar det som om support är väldigt viktigt också, kanske lite utöver bara rent tekniska frågor till och med? Min erfarenhet är att ju större företaget bakom är, desto mindre "övrig hjälp" får man som kund och ju mindre företag desto mindre support finns tillgängligt. Det är en svår balans att hitta den gyllene medelvägen där...
Att mailserver alltid fungerar och att driftstopp ligger på minimum är självklart och jag föreslår att du kontrollerar om dom webhotell du funderar på kör med så kallad "overselling" eller inte. Om dom gör det, så kika vidare... Eftersom vi inte får göra reklam för oss själva här tänkte jag försöka skicka iväg ett brev till dig istället angående din förfrågan om du inte misstycker? Om inte annat kan jag ge lite förslag på skript som kan vara användbara för er i er verksamhet ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Hej! Vad bra att fler är vakna vid den här tidpunkten! Nej, egentligen är jag ingen "besvärlig" kund. Jag har lite koll på saker och ting och förstår termerna om än inte alltid i praktiken. Jag har ingen fritid att sitta och pila och försöker därför att gå genvägar genom saker och ting, då jag bara tycker om att fylla webben med bra text och bild, men både saknar kunskap och intresse tekniskt och designmässigt. Nej nu ljög jag.. ![]() Vad jag menar är att vad jag uppskattade med Loopia jämfört med andra webhotell är att en del av deras "support" är att de överlåter mycket åt kunden. Dvs jag kan halvt automatiskt skapa nya alias, ändra i dnser och peka domäner hela dagarna om jag skulle vilja, utan att behöva sitta i telefonkö eller vänta på en bekräftelse per epost. Jag föredrar även ett webhotell med telefonsupport under kontorstid då det ibland är saker jag vill diskutera med någon. Jag tror inte jag har ringt Loopia mer än en gång i halvåret för de har så mycket manualer och redksap som hjälper mig på traven. Det är helt enkelt tidsbesparande. Mitt förra helsponsrade webhotell drevs av en otroligt trevlig man som man nådde mer eller mindre dygnet runt på msn eller icq. Men jag överdrev inte eller utnyttjade hans tjänstvillighet utan messade om det var något som var jättefel. Så nja.. det är väl snarare så att jag är nyfiken på en del funktioner som vi inte har idag, och som jag har försökt att konfigurera själv men misslyckas med. (Hur man nu kan misslyckas med något som i reklamen ska installera sig själv ifrån en kontrollpanel) Är inte ovanligt korkad heller. Men i samband med ett byte vore det trevligt att en gång för alla fixa funktioner som skulle underlätta föreningsarbetet, och inledningsvis få hjälp med att lägga upp det. Utifrån att det redan existerar brukar jag faktiskt klura ut hur det fungerar. Oj, jag visste inte om regeln att man inte får göra reklam för eget webhotell, jag hoppas att mina hjälpsökande inlägg inte går under samma regel, för i så fall får jag redigera dem. Jag tänkte bara att när möjligheten kom upp att själv beskriva för braschfolk vad jag är ute efter istället för att sitta och jämföra i Internetworld guide tog jag den chansen. För lite internt skvaller att "Per på x.se är ovanligt snäll och hjälpsam" är jag nog mer belnt av än att besöka en websida och mötas av priser på paket. Det hjälper mig inte så mycket vidare. ![]() Maila gärna eller msna på [email protected] Vill verkligen ta tag i det här nu och få hjälp en gång för alla för jag känner mig lite vilse i den situation jag har skapat för mig själv.. ![]() Christine |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ingen fara, enligt reglerna får du fråga efter tips och förslag, det är när man svarar man ska ge referenser till webhotel man har erfarenhet av och inte göra reklam för sig själv
![]() jag har en del förslag som jag tror skulle underlätta för er, oavsett vilket webhotell ni hamnar på och om jag hinner innan jag somnar skickar jag ett mail, annars får du ett till kvällningen. Tänkte passa på att ge en stor eloge till initiativet bakom hemsidan! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Linserna är helt dimmiga i ögonen. När jag började använda intenet 96-97 upplevde jag att jag hade en outtömlig källa av kunskap och hjälp av andra, ex på Passagens internetforum. Men då hade jag heller inte en massa andra saker och om kring mig. Nu har jag förlorat mitt nätverk i de kretsarna och har hankat mig fram med ringa och ouppdaterade kunskaper men mycket vilja. Jag skulle gärna behöva någon att bolla ideer med och som kan genomföra saker, som kan hejda mig om jag kommer på för djupt vatten. Någon form av internetguru som delar djurintresset och människointresset. På många sätt är jag idealist, och egentligen vet jag, och är stolt över den verksamhet jag varit grundare av och varit med om att ta fram. Den kanske tom skulle vara roligt för en webbyrå att ha det som utmaning att få en blomstrande verksamhet att redo och förnya detta, och få det som en merit på sin lista, då vi inom djurkretsar har gott anseende. Men jag har varit både för stolt och för blyg för att lägga fram det så. Varför jag inte ville ge mig in i internetbranschen var också delvis för att jag kände att det inte var en värld som passade mig då jag upplevde det som ett ekorrhjul och kretslopp där namn, status, pengar occh projekt räknades framför att vara ärliga och stå för det man erbjöd. Jag har en inre drivkraft som på något sätt går utanför det kapitalistiska, och det är nog ovanligt i vår tid. Men man blir inte rik på det.. ![]() Nej, nu ger jag mig. Det är en dag imorgon med, och det blir få timmar med sömn inatt. Men hör gärna av dig med tips och ideer, för jag har många tankar själv men saknar en verkställande kraft.. ![]() Christine |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Lyckans ost
![]() Själv har jag ett par timmar kvar innan jag får vika in kepsen för natten ![]() Du ska aldrig vara blyg för att fråga, man vet aldrig vilka svar man får annars. Internet kan vara som du beskrev, men det kan också vara en av dom starkaste former där gemenskap frodas och vänskap formas över alla gränser. Har själv haft turen att vara delaktig i två sådana gemenskaper och det har format mig till den jag är idag. med tanke på vilken typ av hemsida ni driver finns alla möjligheter till att forma den i den andan. Jag är alltid villig att hjälpa till och bolla ideér, men jag är dålig på att stoppa om det går överstyr ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Var länge sedan man såg så långa inlägg i denna typen av trådar.
Dina behov är inte så stora så tror nästan alla kan passa dig, så om du frågar runt hos några personligen så kan du säkert få en egen uppfattning. Många av webbhotellen har diskuteras här på olika vis och vissa utmärker sig mer. EDIT: Såg att det var en rätt gamal tråd nu, måste vara jag som halvsover. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|