Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Trollen på WN

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-12, 16:07 #61
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar

Reg.datum: Dec 2004
Människor, ni lever fortfarande på 1900-talet ser jag. Att straffa personer för olika företeelser kommer inte att avskräcka någon från att bete sig olämpligt i framtiden. Vill man få ihop en bra community på ett forum måste man arbeta förebyggande, och med tanke på karaktären av denna community gäller det alltså att informera.

Medlemmarna bakom WN är människor vilka har olika erfarenheter, olika karaktär och har emellanåt humörsvängningar. Att tro att man endast kan acceptera en persons tekniska kunskaper är felaktigt, man måste acceptera hela personligheten.

Att arbeta förebyggande innebär att en moderator (inte en vanlig medlem) skickar ett privat meddelande till personen i fråga om att dennes inlägg inte var lämplig i en viss diskussion, att ge anledning till varför man inte tycker det var lämpligt är ett måste samtidigt som man presenterar WN’s värdering kring hur vissa underforum ska dryftas för att ämnet ska bli så användbart som möjligt.

I själva inläggen som inte är lämpliga bör det finnas synliga redigeringar av moderatorerna. Att radera helt och hållet ett helt olämpligt stycke är inte alltid nödvändigt. Ibland är det faktiskt mer lämpligt att radera ett stycke genom /strike och lägga till en text om att sådana kommentarer inte är lämpliga, på så sätt lär andra medlemmar sig av någons misstag.

Det kanske blir jobbigt för moderatorerna med har man inte gjort rätt från början så blir det lite tufft en kortare tid längre fram tills allt fungerar som man tänkt sig.

Vi som medlemmar måste vara mer förstående och inte ilskna till när man ser att ett olämpligt inlägg har lagts in i en viktig diskussion. Att nonchalera icke passande inlägg är en bra början istället för att börja argumentera med olika påhopp.

Sist vill jag säga att jag tycker det är löjligt med förslaget att utesluta alla som inte har kommersiella sidor på webben. Idag har webben växt så pass mycket att det idag finns 20-tal intressenter som arbetar kring en webbmaster. Dessutom får vi inte glömma vad WN står för: ett nätverk. En webbplats drivs inte av en enda person som kan "allt" längre, ni måste sära på era vyer lite så att andra får komma till.
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-14, 15:23 #62
hallonis avatar
halloni halloni är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
halloni halloni är inte uppkopplad
Medlem
hallonis avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by Saint@Oct 12 2006, 16:07
Människor, ni lever fortfarande på 1900-talet ser jag. Att straffa personer för olika företeelser kommer inte att avskräcka någon från att bete sig olämpligt i framtiden.
att ge ut varningar eller visa personer vad som inte anses lämpligt på ett forum måste inte ses som "straffningar" eller som något slags "såhär går det om du inte gör som vi säger" . Det är mer att man försöker visa folk till rätta och hålla ett visst mått på själva diskussionen, så även andra inte tar efter.
Kan bli väldigt jobbigt för en moderator att PMa varje medlem som beter sig ohövligt, och man tjänar ju mer på att visa vad som är rätt och fel mer tydligt redan från början.
halloni är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-14, 16:20 #63
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Saint-> Det du beskriver är precis så som WN fungerar idag... Dock tar det mycket tid och kraft från våra moderatorer...(antar jag )...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-14, 22:47 #64
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Vad sägs om en åldersgräns på typ 18 år?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-14, 23:34 #65
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Vill först säga att nivån på sajter som finns i vissa profiler är så låg att jag funderar på vad moderatorn tänkte på när han/hon släppte in rötägget till forumet.

Det räcker alltså att ha en gratisblogg med 10 inlägg om sig själv för att bli godkänd?
Jag tror det är här vi kan solla bort en stor del oönskade personer.

Åldersgräns var det första jag tänkte på men det räcker inte. Personen jag stör mig mest på skulle kunna vara min mamma.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-14, 23:38 #66
Mattias Mattias är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2004
Mattias Mattias är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Originally posted by Sneaky@Oct 14 2006, 23:34
Personen jag stör mig mest på skulle kunna vara min mamma.
Touché

Anledningen till vissa urler är nog att alla inte vill visa sina komersiella projekt.
Kanske är skadligt för dem, skäms eller någon annan mystisk anledning.
Jag platsar i de flesta kategorierna jag gav ;-)
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-15, 00:14 #67
thoake thoake är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
thoake thoake är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
WN behövs som det är. Om några störs av nybörjare, så har alla varit nybörjare. Kanske fler moderatorer skulle vara bra?
Jag förstår inte hur man kan reta sig på inlägg man inte ens vill se/läsa?
Livet går väl ut på att vidga sina vyer och att låta alla ha sin åsikt?

Det är otroligt intressant att se hur alla nybörjare blir så väl omhändertagna och får så många tips/trix på utländska/Usa forum.
Men jag tror det handlar om den svenska mentaliteten + att den svenska marknaden är så liten. Det går helt enkelt inte att skryta för mycket här, då är alla över en direkt.

Edit: Håller med Saint till 100%
thoake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-15, 09:05 #68
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Originally posted by Sneaky@Oct 14 2006, 23:34
Vill först säga att nivån på sajter som finns i vissa profiler är så låg att jag funderar på vad moderatorn tänkte på när han/hon släppte in rötägget till forumet.

Det räcker alltså att ha en gratisblogg med 10 inlägg om sig själv för att bli godkänd?
Jag tror det är här vi kan solla bort en stor del oönskade personer.

Åldersgräns var det första jag tänkte på men det räcker inte. Personen jag stör mig mest på skulle kunna vara min mamma.
Om du stör dig på en person så är det ju bara att be någon plocka bort dig från Webmasternetwork.

Jag stör mig på sådana personer som kallar andra människor för rötägg och som inte ens är rötägg.

Man ska alltid tänka sig för hur man skriver ett inlägg eftersom det kan finnas dem som tar illa upp.

Nu menar jag inte att jag tog illa upp men var tvungen att skriva detta i alla fall.

Nu till tråden:

Till skillnad från alla andra forum där de ansvariga låter medlemmarna använda forum, dagbok, shoutbox samt klottret för att kunna gå till angrepp mot andra medlemmar så agerar de ansvariga för denna sajt med en gång genom att ta bort sådana inlägg som inte hör till tråden.

Alla är olika kunniga inom olika ämnen och behöver man hjälp med något så brukar man i regel få hjälp med det man behöver hjälp med.

Nu är jag inte den typen som startar trådar stup i kvarten utan jag startar endast trådar när jag behöver. För det mesta så väljer jag att läsa i de trådar som jag är intresserad av men det kan hända att jag skriver i en tråd.

Det problem som Webmasternetwork har förekommer på alla ställen där man kan komma i kontakt med andra människor. Det är svårt att avgöra hur man ska kunna komma åt problemet här på Webmasternetwork.

En sak man kan göra är att införa olika nivåer och ju längre upp man kommer i nivåerna ju fler kategorier kommer man åt. Sedan kan man införa en slags poängskala där poängen blir bättre när man sköter sig medan poängen blir sämre om man missköter sig.

Åldersgräns är ingen idé att införa eftersom det finns kunniga i alla åldrar och inför man åldersgräns så innebär det att man stänger ute de övriga som är kunniga.
MST2005 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-15, 15:08 #69
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Hmm, tycker förslagen som kommer är likadana om än med olika formuleringar..

Antar att dessa inte kommer tillämpas så istället får vi leva med trollen ett tag till. Dom som ej anser sig vara ett troll kan ju då försöka låta bli att läsa dessa trådar och hålla tummarna att trollen sållar ut sig själva...

Man måste också vara medveten om att det alltid kommer finnas en liten procent som skiljer sig från mängden.. Precis som i samhället i övrigt...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-15, 18:48 #70
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Jag har förvisso inte varit med ända sedan 2003. Däremot är det tydligt att WN har växt.

Här har vi medlemmar som tar upp att alla nybörjarfrågor är ett problem.
Å andra sidan har vi medlemmar som hävdar att 'alla har varit nybörjare', att de också ska få komma fram.

Vi skulle kunna sammanfatta det som att WN helt enkelt har blivit väldigt brett. Nybörjartrådar attraherar naturligtvis nybörjare.

Frågor vi måste ställa oss är.
Vill vi behålla det professionella skiktet? Vill vi behålla nybörjarna? Eller sikta oss på alla nivåer däremellan?

Ingen, varken nybörjare eller experter, blir nöjd av att vistas på ett forum som består av 80% irrelevanta inlägg. Oavsett det är för hög eller för grundläggande nivå på dem.

Låt oss titta på internationella förlagor. WebmasterWorld. Det är ett forum som är mycket större än WN. Trots det är det väldigt lätt att hitta intressanta trådar som håller en hög nivå.

Men det finns en anledning till att vi är registrerade också här.
Hur vill vi att WN ska skilja sig från WebmasterWorld? Ska det räcka med att WN är på svenska? Eller ska det finnas fler skillnader?

Ur den professionella vinkeln tycker jag att WebmasterWorld har kommit längre än WN. De använder sig också av ett forum för betalande medlemmar, vilket jag tycker är en mycket bra idé. Bra clonix. Det blir som en del bland alla andra.

En liten avgift på 100 kr / månad, eller mer, kan snarast se som en investering för de som arbetar med webben. Dessutom vore det otroligt tidsbesparande. Tänk er en forumdel fylld med inlägg av likasinnade.

Människor som inte ville betala något skulle då slippa allt för... insatta inlägg. När de var mogna och kände för det skulle de kunna hoppa in de med.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017