FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej allihop..
Jag har satt in mod_rewrite in i .htaccess Options +FollowSymlinks RewriteEngine On RewriteBase / RewriteRule ^sida([0-9]+)\.htm$ ./uniknyhet.php?id=$1 när jag klickar på mina länkar på sidan"läs mer" visas det alltid så här: ../uniknyhet.php?id=34 när jag skriver manuellt i adressfältet ..../sida34.htm kommer jag till ../uniknyhet.php?id=34 ?? :blink: Måste man komplettera även php koden? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
mod_rewrite ändrar inte dina länkar. Vad som händer är att den tolkar det du skriver in annorlunda. Mao tolkar den i det här fallet /sida34.htm som /uniknyhet.php?id34. Länken får du helt enkelt ändra manuellt eller med hjälp av regexp.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Det verkar som jag har missat något,, trodde att om man hade en länk som ex:
Läs mer » att .htaccess skrev om den i sin "rewriterule" så att browsern visade den annorlunda .. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Nej det fungerar inte riktigt så.
Den ändrar adressen som användaren skriver in till det vanliga formatet som dina script anropas av. Alltså måste du även ändra alla länkar i alla dokument till att se "snygga ut". Gör du inte det spelar det ingen roll hur många rewrite rules du skriver eftersom de aldrig får någon indata som matchar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
OK tack,, nu har jag förstått att man kan ändra länkarna till ex.
<a href="<?=$dinserver?>/sida<?=$id?>.htm"> istället för tidigare <a href="<?=$dinserver?>/uniknyhet.php?id=<?=$id?>"> :-) Tack för all hjälp |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|